Początkowy fragment Via Baltici ma wykonawcę
Rusza budowa rozpoczynającego Via Balticę fragmentu ekspresówki S61. Właśnie podpisano umowę z wykonawcą, który będzie m.in. odpowiedzialny za połączenie tej drogi z trasą S8.
GDDKiA
Przedstawiciele białostockiego oddziału GDDKiA w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i Iwony Stępień–Kotlarek, zastępcy Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad oraz wiceministra rozwoju Witolda Słowika, podpisali umowę z firmą RUBAU. Przewiduje ona zaprojektowanie i wybudowanie do 2021 r. odcinka S61 od węzła Podborze do węzła Śniadowo (w kierunku Łomży), czyli pierwszego odcinka Via Baltici.
Inwestycja ta to właściwie niespełna 20-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S61. Ale to także strategiczny węzeł Podborze w rejonie Ostrowi Mazowieckiej łączący Via Balticę (S61) z droga ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok. To właśnie on będzie jednym z największych skrzyżowań bezkolizyjnych na całej Via Baltice, co jest oczywiste, jako że w tym miejscu ruch tranzytowy z krajów bałtyckich będzie się łączył z siecią polskich autostrad i dróg ekspresowych prowadzących na zachód Europy.
– Via Baltica za parę lat napisze historię polskiej infrastruktury od nowa. To wielki krok naprzód, wielkie wyzwanie i ogromna satysfakcja, że powstają kolejne drogi. Jak ważne jest to przedsięwzięcie, świadczy fakt, że trasa zapewni połączenia drogowe Polski z Litwą, Łotwą i Estonią. Trzeba pamiętać, że Via Baltica, poza połączeniem międzynarodowym, przede wszystkim zmienia Polskę lokalną, oferując mieszkańcom wschodnich województw nowe, bezpieczne, łatwiejsze i szybsze połączenia – mówił wiceminister Słowik.
Realizacja zadania przewidziana jest w systemie Projektuj i buduj. W sumie zaplanowano na całość zadania 31 miesięcy przy wyłączeniu okresów zimowych (15 grudnia – 15 marca) w tracie budowy. To oznacza, że wykonawca powinien zaprojektować trasę i uzyskać decyzję ZRID w ciągu pierwszych 15 miesięcy, a w kolejnych 16 miesiącach zrealizować prace budowlane oraz uzyskać pozwolenia na użytkowanie.
Podpisany kontrakt budowlany opiewa na 479,1 mln zł. Za te pieniądze powstanie 19,5 km drogi ekspresowej S61 w nawierzchni z betonu cementowego, na niej dwa węzły – wspomniany Podborze i węzeł Komorowo oraz przebudowane zostaną 3 kilometry istniejącej drogi ekspresowej S8, a także około 40 kilometrów dróg niższych kategorii .
Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl