Pociągi zlikwidowano tam 30 lat temu. Nareszcie wrócą
Podróż z pociągiem z Białegostoku do Łomży będzie trwała nieco ponad półtorej godziny. Jedno z największych podlaskich miast doczeka się przywrócenia ruchu pasażerskiego.
PKP PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego umowę na realizację inwestycji z rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. Zakłada ona rewitalizację linii z Łap przez Śniadowo do Łomży.
W 1993 r., choć wtedy Łomża była miastem wojewódzkim, zawieszono przejazdy pociągów pasażerskich przez Łomżę. Poza kursami okazjonalnymi, trzecie co do wielości miasto województwa podlaskiego przez 30 lat pozostawało odcięte od kolei.
Po planowanej rewitalizacji linii dostęp do kolei zyska ponownie 60 tys. mieszkańców Łomży oraz ok. 22 tys. mieszkańców czterech położonych przy linii gmin.
W ramach inwestycji przewiduje się odtworzenie kolejowej infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego, zarówno regionalnego jak i pociągów dalekobieżnych. Nowe perony będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności. Wygodne perony, wyposażone w wiaty, ławki, oznakowania i oświetlenie LED zapewnią dostęp do pociągów w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach.
Sprawny ruch pociągów na trasie Łapy – Śniadowo – Łomża zapewnią przebudowane odcinki torów i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także obiekty inżynieryjne. Dzięki budowie około 1 km dodatkowej łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży, możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Dodatkowo zaplanowano budowę mijanki w Czerwonym Borze, co zapewni możliwość konstrukcji lepszego rozkładu jazdy i większą punktualność pociągów. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy się dzięki remontom i modernizacjom przejazdów kolejowo-drogowych, z których część zostanie wyposażona w dodatkowe zabezpieczenia.
Po zakończeniu prac, pociągi między Łomżą a Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-100 km/h. Czas przejazdu najszybszego pociągu z Łomży do Białegostoku planowany jest na 1 h 35 min. Szacuje się, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych.
Budżet prac zaplanowanych w ramach projektu wynosi 430 mln zł, w tym blisko 366 mln zł z budżetu państwa oraz 64,5 mln (15%) ze środków samorządu województwa. Ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej i robót zaplanowano na III kwartał tego roku, prace budowlane na lata 2025 – 2028.
Z Programu Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 35 inwestycji zgłoszonych przez samorządy 11 województw. Projekty obejmują miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.
Program obejmuje: 12 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 372 km; 13 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 484 km; 7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km oraz 3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl