Po remoncie dworca czas na przebudowę całej stacji kolejowej Białystok. Prace obejmą odcinek mniej więcej od głównej stacji Białystok aż do Zielonych Wzgórz.
W tej chwili wykonawca przed dojazdem do peronów od strony Czyżewa przygotowuje miejsce na nowe tory. Przy pomocy specjalnego sprzętu zdemontował już blisko 10 km torów i 10 km sieci trakcyjnej. Usuwane są kolizje podziemnych instalacji przebiegających na budowie.
Pomiędzy stacją Białystok Starosielce i przystankiem Białystok Nowe Miasto powstanie nowa łącznica. Będzie to około kilometrowy odcinek toru, który umożliwi bezpośredni przejazd z linii do Ełku (nr 38) na linię w kierunku do Czeremchy (nr 32). Dzięki temu pociągi nie będą musiały zmieniać kierunku na stacji Białystok. W tej chwili porządkowany jest teren nieczynnych torów i formowane są nasypy. Po tym rozpoczną się prace związane z budową nowych torów i sieci trakcyjnej.
Na stacji w Białymstoku powstaną 4 nowe zadaszone perony, wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej. Jeden z peronów powstanie obok
intermodalnego węzła komunikacyjnego, co umożliwi szybkie przesiadki do autobusów BKM. Z budynku dworca na perony będzie można dostać się wygodnym tunelem wyposażonym w pochylnie.
Nową rzeczą będzie utworzenie w Białymstoku przystanku w pobliżu osiedla Zielone Wzgórza, co ułatwi dojazd koleją do centrum.
Druga z nowości to Lokalne Centrum Sterowania, które usprawni ruch pociągów i podniesie poziom bezpieczeństwa. Obecnie przygotowywany jest teren pod jego budowę.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linię kolejową z Warszawy do Białegostoku na 70-kilometrowym odcinku Czyżew-Białystok. Zmodernizowanych zostanie łącznie 6 stacji i 12 przystanków. W efekcie podróż najszybszym pociągiem potrwa ok. 1,5 godziny.
Wartość inwestycji to prawie 3,4 mld zł. Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Łącząc Europę – (Connecting Europe Facility – CEF).