Plany województwa. 5 priorytetów, ale bez lotniska
2013 to był dobry rok - oceniają członkowie zarządu województwa podlaskiego. Co natomiast przyniesie przyszłość? Jest kilka wyzwań, ale spośród nich ulatuje sprawa budowy lotniska.
freedigitalphotos.net
5 priorytetów na najbliższe lata
- Jedną z najistotniejszych spraw jest zaopatrzenie regionu w energię elektryczną - mówi marszałek województwa Jarosław Dworzański i dodaje, że nasza sieć ma być rozwijana w oparciu o powstający most energetyczny Polska-Litwa.
Drugim z priorytetów jest budowa gazowej sieci dystrybucyjnej, co razem z poprawą sieci elektrycznej stanowi wyjście naprzeciw inwestorom. O ile duże firmy są w stanie wybudować nową drogę, czy uzbroić teren, to już za cienki kabel lub zbyt niskie ciśnienie gazu jest dla nich barierą nie do pokonania.
Kolejne z wyzwań to rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej. To nie powinno być trudne, bo bazować będzie na powstającej sieci szerokopasmowej Polski Wschodniej.
- Mamy nadzieję, że październik 2015 to okres, gdy będziemy mieli nośniki internetowe jak w najlepszych stolicach Europy - liczy członek zarządu województwa, Jacek Piorunek.
Czwarty priorytet to poprawa jakości kształcenia.
- Będziemy pracować nad projektem, który w oparciu o Uniwersytet Medyczny w Białymstoku zapewni wykształcenie grupy lekarzy geriatrów - wyjaśnia Dworzański.
Oprócz tego kształcenie zawodowe na Podlasiu powinno skupić się na takiej branży jak produkcja ekologicznej, zdrowej żywności.
Ostatnim z wyzwań jest transport. Marszałek województwa poinformował, że strona rządowa zapewniła go o zakończeniu budowy drogi ekspresowej Białystok-Warszawa w ciągu najbliższych trzech lat. Są też deklaracje, że będą realizowane odcinek drogi Via Baltica od granicy województwa do Augustowa oraz połączenie kolejowe Rail Baltiica.
Bez lotniska?
Z listy najważniejszych inwestycji transportowych w naszym regionie odlatuje jednak lotnisko.
- Powietrze z tych wszystkich, którzy mówili lotnisko, albo śmierć już zeszło - mówi marszałek Dworzański.
Z jego wypowiedzi wynika, że on sam do tej inwestycji nastawia się coraz sceptyczniej. Podaje przykłady lotnisk w Bydgoszczy i Lublinie, które odprawiają kilka samolotów tygodniowo. Nawet duże Pyrzowice (Katowice) miały w tym roku problem z pozyskaniem nowego przewoźnika. Dworzański twierdzi, że w takiej sytuacji, przy nieprzychylnym nastawieniu rządu (minister Elżbieta Bieńkowska kilka dni temu powiedziała, że budowy lotnisk regionalnych nie przewiduje) nie ma z czym jechać do Brukseli.
W tej chwili urząd marszałkowski czeka na analizę finansową dla lotniska w Podlaskiem. Lada dzień powinien być też gotowy dokument, w którym zostaną przedstawione wnioski z badań środowiskowych dla jego lokalizacji w Topolanach. Zaopatrzony w oba dokumenty marszałek miał negocjować w Brukseli pieniądze na podlaski aeroport. Czy do tego dojdzie?
- Decyzję kolegialnie podejmie zarząd województwa, gdy dostanie materiały z konsultacji - ucina marszałek.
W 2014 r.
Póki co władze regionu skupiają się na rozpoczętym właśnie roku. Jak podkreślają, jest to czas kończenia projektów realizowanych w ramach perspektywy finansowej UE 2007-2013. Pod koniec 2014 r. mają być już ogłoszone pierwsze konkursy z RPO 2014-2020.
W tym roku zostaną zrealizowane ważne inwestycje drogowe: Jeżewo - Tykocin, Suwałki - Smolany Dąb, Michałowo - Juszkowy Gród czy Ostrożany - Siemiatycze. Do tego dojdzie kilkanaście krótszych odcinków.
Województwo ma zamiar przeznaczyć dużo środków na inwestycje w szpitalach - aż 70 mln zł. 24 mln zł pójdą na zakup i modernizację wagonów elektrycznych dla Przewozów Regionalnych.
Spośród najważniejszych wydarzeń w wojewódzkich instytucjach kultury na najbliższe 12 miesięcy marszałkowie wymieniają 60-lecie orkiestry OiFP oraz 70-lecie Teatru Dramatycznego.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl