PKP zapowiada w Białymstoku duże inwestycje. Do przebudowy dworzec i stacja kolejowa
Remont przechodził stosunkowo niedawno, jest zadbany, zabytkowy i w przeciwieństwie do większości takich obiektów w Polsce wcale nie śmierdzi. PKP SA chce przebudować dworzec kolejowy w Białymstoku. Prace zapowiada już na przyszły rok.
Ewelina Sadowska-Dubicka
Jest kilka inwestycji
6 dworców kolejowych we wschodniej części Polski zostanie przebudowanych. PKP SA ogłosiły przetarg na prace projektowe na modernizacje obiektów w Olsztynku, Skarżysku-Kamiennej, Szczytnie, a także w województwie podlaskim w Czeremsze, Siemiatyczach i w Białymstoku. Na inwestycje te ma 160 mln zł z Unijnego Programu Polska Wschodnia.
- PKP SA, zarządzająca siecią dworców w całej Polsce, opracowała grupę inwestycji, które są efektem nowego podejścia spółki do zarządzania dworcami. Założeniem jest poprawa standardu świadczonych usług przy wykorzystaniu nowoczesnej infrastruktury i technologii oraz poprzez podniesienie bezpieczeństwa podróżnych i integrację różnego typu usług transportowych – mówi Marek Michalski, członek zarządu PKP SA odpowiedzialny za inwestycje.
Michalski liczy, że te działania zwiększą konkurencyjność kolei. Ponadto umożliwienie sprawnego i przyjaznego dotarcia do pracy, szkoły czy w celach turystycznych uatrakcyjni region Polski Wschodniej.
Zmodernizować XIX-wieczny dworzec
Największym wśród planowanych do przebudowy dworców jest ten w Białymstoku.
- Dworzec w Białymstoku zostanie poddany kompleksowej przebudowie. Zmieni się układ funkcjonalno-użytkowy obiektu oraz zagospodarowanie terenu wokół budynku. Dworzec zostanie również dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych - szczegóły podaje Paulina Jankowska, rzeczniczka prasowa PKP SA.
Choć mówi o kompleksowej przebudowie, zapowiada, że PKP nie chce ingerować w zabytkowy budynek.
- Inwestycja nie zakłada modyfikacji w bryle budynku. Zmianie może ulec jednak łącznik, stanowiący element dworca. Nie jest on bowiem wpisany do rejestru zabytków - tłumaczy rzeczniczka.
Projekt uwzględni także proekologiczne rozwiązania, co pozwoli na zmniejszenie emisyjności i ochronę środowiska oraz ograniczy koszty związane z przyszłym utrzymaniem budynków.
Przebudować stację
Jednocześnie z przebudową dworca planowana jest, bez dwóch zdań dużo bardziej potrzebna, modernizacja stacji w Białymstoku. Wykona ją spółka PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach projektu Prace na linii E75 na odcinku Czyżew - Białystok.
- Inwestycja zakłada m.in. budowę przejścia podziemnego, które połączy budynek dworca kolejowego z dworcem PKS - informuje Paulina Jankowska.
Być może jeszcze w październiku zostanie wybrana firma, która wykona dokumentację projektową dla przebudowy dworca PKP. Na etapie projektowania zostaną przeprowadzone warsztaty kreatywne m.in. z udziałem społeczeństwa i jednostek samorządów terytorialnych. Przygotowanie dokumentacji ma potrwać niespełna 8 miesięcy. Jak podaje Jankowska, realizacja robót budowlanych nastąpi w latach 2017-2018. Rozpoczęcie prac na peronach planowane jest zaś na 2019 r.
Białostocki dworzec powstał przed 1862 r., gdy została oddana do użytku kolej warszawsko-petersburska. Spalił się w czasie obu wojen światowych, po czym był odbudowywany. W latach 1989-2003 przeszedł generalny remont. Wówczas do ścian szczytowych korpusu dobudowano aneksy połączone łącznikami.
Neoklasycystyczny budynek dworca jest wpisany do rejestru zabytków.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl