PKP zamknie tory. Przez rok nie dojedziemy do Warszawy pociągiem
W związku z remontem linii Warszawa - Białystok, od 12 października zarządca infrastruktury PKP PLK zamknie trasę Tłuszcz - Łochów. Przewoźnicy przygotowują już komunikację zastępczą, najprawdopodobniej przez okrągły rok do stolicy będziemy mogli dostać się jedynie autobusami.
MC
- Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pozwoli skrócić czas przejazdu ze stolicy do Białegostoku do 2,5 godziny - mówi Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity.
Modernizacja trasy Warszawa – Białystok obejmuje wymianę i budowę torów o długości 156 km, rozwieszenie sieci trakcyjnej o długości 183 km, przebudowę 4 stacji i 15 przystanków, a także budowę 4 wiaduktów drogowych, 7 wiaduktów kolejowych i 9 przejść pod torami.
- Zamknięcie linii na odcinku Tłuszcz – Sadowne pozwoli skrócić czas potrzebny na wykonanie remontu o 10 miesięcy. Dzięki temu prace powinny zakończyć się pod koniec przyszłego roku. Gdyby ruch został utrzymany, utrudnienia związane z remontem potrwałyby do października 2016 roku – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz z Biura Prasowego Polskich Linii Kolejowych.
Jeszcze do końca nie wiadomo, jak będzie wyglądać komunikacja zastępcza do Warszawy. PKP Intercity ostateczną decyzję przedstawi na początku września.
– Aktualnie analizujemy cztery warianty – mówi Szopkowska.
Jak od października dostaniemy się do stolicy?
Pierwszy wariant, obejmujący trasę Warszawa-Małkinia-Czyżew-Szepietowo-Łapy-Białystok, oznacza Busy IC na odcinku Warszawa-Małkinia (bezpośredni kurs) oraz pociągi kursujące w relacji Małkinia-Białystok. Będzie 9 par pociągów w ciągu dnia - do każdego pasażerowie zostaną dowiezieni busami. Komunikacja ma się odbywać co 2 godziny, a w szczycie co godzinę.
Drugi wariant, obejmujący trasę Warszawa-Małkinia-Czyżew-Wysokie Mazowieckie-Łapy-Białystok, to busy IC w pełnej relacji Warszawa-Białystok. Odjazdy z Warszawy i przyjazdy do Warszawy mają odbywać się co 40 min. Zaplanowane są 3 kursy autobusów: ekspresowy - bezpośrednio Warszawa-Białystok (3 godz.), z zatrzymaniami w Małkinii i Czyżewie (3 godz. 20 min.) oraz z zatrzymaniami w Wysokiem Mazowieckiem i Łapach (3 godz 2 min.).
Kolejna opcja, na trasie Warszawa-Małkinia-Czyżew-Wysokie Mazowieckie-Łapy-Białystok, zakłada odjazdy 3 autobusów o tej samej porze. Za każdy obecnie kursujący pociąg (5 par) pojedzie paczka 3 autobusów: ekspresowy - bezpośrednio Warszawa-Białystok, z zatrzymaniami w Małkinii i Czyżewie oraz z zatrzymaniami w Wysokiem Mazowieckiem i Łapach.
Ostatni z proponowanych wariantów, także na trasie Warszawa-Małkinia-Czyżew-Wysokie Mazowieckie-Łapy-Białystok, zakłada kursowanie autobusów i pociągów, z tymże te drugie będą jechać trasą objazdową przez Czeremchę, co wydłuży czas podróży do 4 godz. 17 min.
Do Warszawy dojedziemy za 30 zł
Dodatkowo, 15 września w sprzedaży pojawi się Bilet Relacyjny, dzięki któremu cena przejazdu na tej trasie będzie atrakcyjniejsza – dodaje Zuzanna Szopowska.
Normalny ma kosztować 30 zł, czyli o 17 zł mniej niż obecnie. Będzie można go łączyć z ulgami ustawowymi, czyli np. bilet studencki do Warszawy z Białegostoku będzie kosztował 15 zł.
Małgorzata Cichocka
malgorzata.c@bialystokonline.pl