Aktualności

Wróć

PKP przygotuje trasy na czas remontu linii do Warszawy

2017-01-30 10:38:40
PKP PLK podpisały umowę wartą 208 mln zł na remont trasy między Ostrołęką a Łapami i między Siedlcami, Czeremchą a Białymstokiem.  Mają one pełnić funkcję linii objazdowych na czas przebudowy trasy z Białegostoku do Warszawy.
Dorota Mariańska
Objazdy na czas remontów

W maju mają ruszyć prace modernizacyjne torów na odcinku Warszawa - Białystok, który jest częścią międzynarodowej trasy Rail Baltica. PKP Polskie Linie Kolejowe, chcąc uniknąć dużych utrudnień, przygotowują trasy objazdowe, które zapewnią płynność podróżowania do stolicy. Właśnie podpisano umowę na remont odcinków Ostrołęka - Łapy (nr 36), Siedlce - Czeremcha (nr 31) oraz Czeremcha - Białystok (nr 32).

W ramach prac na liniach objazdowych wymienionych zostanie ok. 95 km torów, ponad 150 tys. podkładów oraz kilkanaście rozjazdów. Zdecydowanie ma wzrosnąć bezpieczeństwo pasażerów oraz kierowców dzięki przebudowie ponad 40 przejazdów kolejowych. Na ponad 30 skrzyżowaniach toru i drogi zainstalowane zostaną nowe urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Czerwone, ostrzegawcze światła będą dodatkowym sygnałem dla kierowców. 

Remont przejdzie również 12 mostów i wiaduktów oraz 10 przepustów. Zlikwidowane będą ograniczenia prędkości. Pociągi pasażerskie przyśpieszą nawet trzykrotnie - z 40 do 120 km/h. Poprawi się także przepustowość linii.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę o wartości 208 mln zł z konsorcjum Track Tec Construction, Infrakol, Leonhard Weiss, Intop Warszawa. Prace zakończą się w grudniu tego roku.

Prace na linii Rail Baltica

Jeszcze w tym roku rozpocząć się mają prace przy Rail Baltica. Na odcinku Sadowne - Czyżew i Czyżew - Białystok zmodernizowanych będzie 106 km linii kolejowej. Pierwszy z nich przebudowany zostanie w latach 2017-2019, a na drugim modernizacja planowana jest na lata 2019-2021.

Na trasie wybudowany zostanie nowy tor na moście nad rzeką Bug oraz dodatkowy tor na odcinku Prostyń Bug - Małkinia. Dzięki modernizacji wszystkich odcinków linii E75 pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, co skróci czas podróży na trasie z Warszawy do Białegostoku z obecnych 2 h 26 min do poniżej 2 h. Prace pozwolą także na zwiększenie liczby połączeń, poprawią bezpieczeństwo oraz zwiększą komfort podróżowania. 

Łączna wartość inwestycji wynosi ponad 2,7 mld zł i już wcześniej została zatwierdzona do dofinansowania w wysokości 80% w ramach instrumentu finansowego Unii Connecting Europe Facility (CEF) na lata 2014-2020.
Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl