Pilotażowy system w Białymstoku. Innowacyjny sposób zwiedzania wystaw
SEPPO - tak nazywa się platforma gier edukacyjnych, która zostanie wykorzystana przez białostocką Galerię Arsenał.
Maciej Zaniewski
Zwiedzający będą mogli ją przetestować w trakcie warsztatów Zanurz się w niezwykły świat pozbawiony dźwięku! w przestrzeni wystawy Anna Zaradny. Soundless.
Arsenał - wraz z Międzywydziałowym Instytutem Kulturoznawstwa i Sztuki Uniwersytetu w Białymstoku oraz Wydziałem Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku - są pierwszymi instytucjami w Polsce, które zostały zaproszone do udziału w pilotażowym programie umożliwiającym bezpłatne przetestowanie platformy gier edukacyjnych SEPPO.
Czym w ogóle jest SEPPO?
- To fińska platforma gier, wykorzystywana w edukacji (także w ramach działalności instytucji kultury i sztuki) na całym świecie. Platforma udostępnia narzędzia wykorzystywane na potrzeby niestandardowych działań edukacyjnych: warsztatów i gier terenowych z wykorzystaniem nowych technologii - informuje Magdalena Wieremiejuk z Galerii Arsenał.
Testowana będzie w przestrzeni wystawy Anny Zaradny, osnutej wokół możliwości osłabiania czysto dźwiękowego charakteru muzyki, w szczególny sposób koncentrując się m.in. na kwestiach zapisu oraz psychospołecznych uwarunkowań ciszy. Sam dźwięk jako fenomen akustyczny stanowił pretekst do budowania złożonych modeli postrzeżeniowych.
W warsztatach uczestniczyć będą dwa zespoły, które, by wykonać zadania, muszą korzystać z urządzeń mobilnych, jednak znajdując się w przestrzeni wystawy. Po rozpoczęciu gry na urządzeniach graczy pojawia się mapka wystawy, a przy obiektach znajdują się opisy prac oraz zadań, które trzeba wykonać w określonym czasie. Ze względu na pilotażowy charakter działań do udziału w warsztatach zostali zaproszeni studenci Uniwersytetu w Białymstoku zarówno polsko-, jak również anglojęzyczni. Jeżeli platforma SEPPO się sprawdzi, planowane jest jej wykorzystanie w części przyszłorocznych działań warsztatowych.
Anna Dycha
anna.d@bialystokonline.pl