Biznes

Wróć

Pieniądze dla firm z Polski Wschodniej, które chcą wejść na rynki zagraniczne

2020-08-04 12:26:27
Od 4 sierpnia mikro, mali i średni przedsiębiorcy z Polski wschodniej mogą składać wnioski w drugiej turze konkursu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Firmy ubiegające się dofinansowanie kosztów wprowadzenia produktów lub usług na nowe rynki zagraniczne, mogą otrzymać nawet 800 tys. zł z funduszy europejskich. Budżet konkursu wynosi 50 mln zł. Nabór wniosków potrwa do 7 września.
pixabay.com
Dofinansowanie

Środki unijne mogą otrzymać przedsiębiorstwa, które posiadają co najmniej jeden produkt lub usługę o potencjale do rozwoju na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym. Kolejnym warunkiem jest siedziba lub oddział firmy w województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim, świętokrzyskim, lubelskim i podkarpackim.

- Maksymalna kwota dofinansowania projektu to 550 tys. zł w przypadku, gdy MŚP wybierze rynek z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii. Ci, którzy zdecydują się na co najmniej jeden rynek docelowy internacjonalizacji spoza tych regionów, mogą liczyć nawet na 800 tys. zł – mówi Arkadiusz Dewódzki, dyrektor Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w PARP.

Wydatki kwalifikowalne

Wsparcie może wynieść do 85 proc. wartości projektu, co oznacza, że wkład przedsiębiorstwa to co najmniej 15 proc. całkowitego kosztu. Otrzymane dofinansowanie będzie można przeznaczyć na przygotowanie do umiędzynarodowienia działalności, tj. pokryć koszty usług doradczych, a także koszty udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych. W ramach konkursu można również pokryć koszty nabycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Koszty udziału w targach i misjach gospodarczych mogą stanowić więcej niż 49 proc. kosztów projektu. W związku z trwającą pandemią COVID-19, wdrożone zostały dodatkowe możliwości dla projektów rozliczanych na podstawie tzw. kosztów rzeczywistych. Pomimo odwołania imprez targowych, za kwalifikowalne uznawane będą wydatki wcześniej poniesione przez przedsiębiorców, tj. koszty rezerwacji miejsca wystawowego na targach, opłata rejestracyjna za udział w wydarzeniu, opłata za wpis do katalogu targowego, koszty organizacji stoiska wystawowego i reklamy w mediach targowych, a także koszty transportu, ubezpieczenia osób i eksponatów oraz koszty podróży służbowych pracowników (np. zaliczki rezerwacji hotelu). Za kwalifikowalne będą uznawane również koszty udziału w odwołanych szkoleniach.
Angelika Dorf
angelika.dorf@bialystokonline.pl