Jeszcze w piątek wieczorem, mimo deszczu, pracownicy firmy Strabag wykonywali ostatnie prace przed oddaniem do użytku wyremontowanej al. Piłsudskiego i fragmentu ul. Sienkiewicza. W sobotę o godz. 7.00 rano odsunęli blokady uniemożliwiające przejazd na jednym z najważniejszych skrzyżowań w Białymstoku.
W otwarciu dla ruchu skrzyżowania udział wziął m.in. prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski. Magistrat przechodniom, którzy, jako jedni z pierwszych skorzystali z przejść podziemnych, przygotował gorącą kawę. Nie zabrakło też akcentu muzycznego.
Kierowcy mogą już swobodnie przejechać al. Piłsudskiego oraz ul. Sienkiewicza na odcinku od ul. Białówny do ul. Jurowieckiej. Wykonano oznaczenia poziome i pionowe drogi, działa sygnalizacja świetlna. Na alei jeden pas ruchu wydzielono dla autobusów miejskich.
Oprócz nowej drogi, dla pieszych otwarto przejścia podziemne. Są już wykończone, wewnątrz położono kamienne okładziny, zamontowano oświetlenie, monitoring. Ciekawym elementem jest róża wiatrów w centrum przejścia, która wskazuje odległości do ważnych miejsc w Polsce, np. zamku w Malborku. Na zagospodarowanie czekają lokale przeznaczone na punkty usługowe, które mają pojawić się w przejściu podziemnym.
Rowerzyści będą mogli korzystać ze ścieżek rowerowych po obu stronach jezdni oraz ze specjalnych tuneli, dzięki którym bezkolizyjnie przejadą przez skrzyżowanie.
Roboty w ramach tego projektu nie skończyły się. Wzdłuż al. Piłsudskiego zostaną jeszcze ustawione nowe wiaty przystankowe, których stylistyka będzie nawiązywać do wejść pod powierzchnię. Takie wiaty pojawią się m.in. przy dawnym placu Inwalidów Wojennych i przy rzece Białej. Nie skończone są również dwa centra przesiadkowe. Co prawda ich podbudowa już jest, ale brakuje tam przystanków, oznaczeń czy pasów - ma być tam po trzy równoległe miejsca do zatrzymywania się autobusów. Drogowcy muszą jeszcze wykończyć pobocza.
Projekt przejść podziemnych oraz przystanków wykonała pracownia architektoniczna AIM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku. Firma Starbag weszła na al. Piłsudskiego i ul. Sienkiewicza w kwietniu. Swoje prace zaczęła z tygodniowym opóźnieniem, bo uniemożliwiał je padający śnieg.
Całość robót będzie kosztować miasto 54,5 mln zł. Z tego 38,5 mln zł pokryją fundusze unijne.
Zobacz film:
Nowa al. Piłsudskiego z lotu ptaka