Aktualności

Wróć

Oszuści mają coraz więcej pomysłów na wyłudzenie danych

2022-11-02 09:28:19
Przybywa sposobów na wyłudzenie danych. Niestety mimo wielu informacji i akcji w mediach – wciąż znajdują się osoby, które dają się oszukać. A straty wynikające z tego typu działań sięgają już dziesiątków milionów złotych.
pixabay.com
Mimo tego, że wciąż publikowane są ostrzeżenia dotyczące kolejnych metod oszustów wyłudzających dane osobowe, wciąż są osoby, które dają się nabrać. Jak wynika z badań w 2021 r. udaremniono próby wykorzystania skradzionych danych na łączną kwotę prawie 340 mln zł. Niestety, jest to aż o 32% więcej niż w 2020 r.

Oszustwa są tak skuteczne, bowiem przestępcy dopasowują je do bieżących wydarzeń. Od niedawna Ministerstwo Klimatu i Środowiska ostrzegało przed wyłudzaniem danych na dodatek węglowy. Polacy otrzymywali wiadomości mailowe z linkiem dotyczącym złożenia wniosku o dopłatę czy mającym przekierowywać do ogólnopolskiego sondażu. Oczywiście, trzeba było podać najważniejsze dane w formularzu.

Serwis ChronPESEL.pl i Krajowy Rejestr Długów pod patronatem Urzędu Ochrony Danych Osobowych przeprowadzili badania, z których wynika, że „najbardziej podatne na takie oszustwa są osoby w wieku powyżej 65 lat. Zaledwie bowiem 12% z nich deklaruje, że nie mieliby żadnych problemów z tym, żeby rozpoznać fałszywą wiadomość”. Jeśli chodzi o wypełnianie ankiet, to w tym przypadku swoje dane podają najczęściej ludzie młodzi w wieku od 18 do 34 lat.

Oszustwo na kuriera wciąż popularne

Bardzo często pojawiają się oszustwa na kuriera. W dobie internetu, gdzie wiele zakupów jest robionych online, istnieje duże prawdopodobieństwo, że spodziewamy się przyjścia jakiejś paczki. Oszuści udają firmę kurierską czy Pocztę Polską i wysyłają SMS lub e-mail z informacją, że paczka jest wstrzymana z różnych powodów. Oczywiście, jeśli klient chce rozwiązać ten problem, to musi kliknąć w podany link, który przekierowuje do formularza, w którym trzeba podać swoje dane lub zalogować się do bankowości elektronicznej.

– Zazwyczaj po kliknięciu jesteśmy przekierowani na stronę, która łudząco przypomina serwis naszego dostawcy lub banku, dlatego oszustwo powinniśmy zdemaskować wcześniej. Przede wszystkim jednak, jeśli nic nie zamawialiśmy, nie powinniśmy w ogóle w taki link klikać. W przypadku, gdy czekamy na paczkę, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na stylistykę, tytuł wiadomości oraz obecność lub brak identyfikacji wizualnej firmy. Warto także uważnie sprawdzić czy w adresie e-mailowym, z którego otrzymaliśmy wiadomość nie ma jakiejś literówki. Pamiętajmy też, żeby w razie wątpliwości, zanim cokolwiek zrobimy z otrzymanym komunikatem, zadzwonić na infolinię firmy lub instytucji, od której rzekomo otrzymaliśmy wiadomość – mówi Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl, partnera Krajowego Rejestru Długów.

Popularnym sposobem na oszukiwanie jest też podszywanie się pod banki, które rzekomo wysyłają informację o dodatkowym, dofinansowaniu lub komunikat o potrzebie uwierzytelniania z powodu wykorzystania naszego konta przez niepowołane osoby. Jak podaje Komenda Główna Policji i od stycznia do sierpnia br. straty wynikające z oszustw phishingowych w bankowości elektronicznej wyniosły ponad 60 mln zł.

Co ciekawe wycieku danych osobowych najczęściej obawiają się ludzie młodzi w wieku studenckim. Niestety większość z nich jest przekonanych, że nie dałoby się oszukać i wie jak postępować, gdyby ktoś próbował to zrobić.

Niestety dane mogą zostać też wykradzione bez winy samego zainteresowanego. Wyciekają one np. z uczelni czy instytucji.
Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl