Aktualności

Wróć

Opóźniony pociąg? Sprawdź, kiedy przysługuje Ci rekompensata

2024-10-15 11:00:01
Jeśli pociąg spóźni się więcej niż 60 minut, możesz złożyć wniosek o rekompensatę. Jest ona zryczałtowana, a wypłaca ją przewoźnik. Możesz też złożyć wniosek o odszkodowanie z tytułu naprawy szkody powstałej w wyniku opóźnienia pociągu. Sprawdź!
Rekompensaty z unijnego rozporządzenia – tylko w niektórych przypadkach

Opóźnione pociągi nie są niczym zaskakującym. Wypłaty rekompensat z tytułu opóźnień pociągów reguluje art. 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782. Minimalna kwota rekompensaty wynosi:

- 25% ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut,
- 50% ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.

Ważne: rekompensata przysługuje wyłącznie wtedy, gdy pociąg przyjechał do stacji końcowej podróżnego z opóźnieniem co najmniej 60 minut.

Jeśli dotyczy to twojej podróży, złóż do przewoźnika reklamację. Poza biletem lub danymi umożliwiającymi identyfikację umowy przewozu (np. numerem biletu internetowego), nie musisz załączać poświadczenia o opóźnieniu pociągu. Przewoźnik ma w systemie informatycznym dane na temat punktualności swoich pociągów i sprawdzi dokładny czas przyjazdu.

Wniosek o przyznanie rekompensaty należy wysłać do przewoźnika przez Internet (w sposób podany na stronie internetowej przewoźnika), pocztą tradycyjną bądź złożyć w kasie biletowej.

Przedsiębiorstwo kolejowe zazwyczaj realizuje rekompensatę w formie bonu uprawniającego do zniżkowego zakupu kolejnego biletu (odpowiednio 25% lub 50%). Jeśli jednak pasażer wyraźnie to zaznaczy, ma obowiązek wypłacić ją w formie pieniężnej.

Pamiętaj, że przepis ten obowiązuje w Polsce obecnie wyłącznie w odniesieniu do opóźnień krajowych pociągów dalekobieżnych: Express Intercity Premium (EIP), Express InterCity (EIC), InterCity (IC), Twoje Linie Kolejowe (TLK), interREGIO (IR), ŁKA Sprinter (ŁS) oraz połączeń międzynarodowych.

Kiedy przewoźnik może odmówić odszkodowania?

Zgodnie z rozporządzeniem unijnym przedsiębiorstwo kolejowe może odmówić wypłaty odszkodowania, jeżeli jest w stanie udowodnić, że opóźnienie, utrata połączenia lub odwołanie pociągu zostały spowodowane bezpośrednio przez:
- nadzwyczajne okoliczności niezwiązane z ruchem kolei (ekstremalne warunki pogodowe, poważne katastrofy naturalne lub poważne kryzysy w dziedzinie zdrowia publicznego);
- winę podróżnego;
- osoby na torach, kradzież elementów infrastruktury, sytuacja nadzwyczajna w pociągu, działania organów ścigania, sabotaż lub terroryzm.

Polska bezterminowo wyłączyła stosowanie rekompensat dla miejskich, podmiejskich i regionalnych pociągów (na przykład POLREGIO). Wyjątkiem są pociągi dalekobieżne uruchamiane przez przewoźników regionalnych, np. Słoneczny (Warszawa – Gdynia/Ustka) spółki Koleje Mazowieckie, interREGIO (IR) spółki POLREGIO (Łódź – Warszawa), ŁKA Sprinter (ŁS) Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (Łódź – Warszawa).

Kodeksowe odszkodowania – dostępne dla pasażerów wszystkich pociągów

Regulacje unijne nie ograniczają prawa pasażerów do wniesienia skargi z tytułu opóźnienia każdego pociągu. Możesz także otrzymać od przewoźnika wyjaśnienia dotyczące przyczyn takiego zdarzenia oraz dochodzić roszczeń z tytułu naprawy szkody. Zrobisz to na podstawie ogólnych przepisów kodeksu cywilnego oraz ustawy Prawo przewozowe - przewoźnik odpowiada za szkodę, jaką poniósł podróżny wskutek opóźnionego przyjazdu lub odwołania regularnie kursującego środka transportowego.

W przypadku dochodzenia roszczeń musisz udowodnić poniesioną stratę (np. przedstawić rachunki, które mają związek przyczynowo-skutkowy między faktem opóźnienia pociągu a powstałą szkodą). Pamiętaj, że przewoźnik rozpatruje sprawę uznaniowo (może roszczenie odrzucić, obniżyć lub uznać w całości). Nie jest to więc odszkodowanie za sam fakt opóźnienia środka transportu.

Uwaga! Przewoźnik może uwolnić się od odpowiedzialności, jeżeli opóźnienie pociągu i powiązana z nim szkoda wynikły z przyczyn całkowicie niezależnych, czyli ze zdarzeń nadzwyczajnych.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl