Od lipca zmiany w segregacji i odbiorze odpadów. Trwa kampania informacyjna [WIDEO]
2014-06-13 00:00:00
Od pierwszego lipca w czterech z sześciu sektorów, na które podzielono Białystok, zmienią się firmy odbierające odpady. Zostanie też wprowadzony nowy system segregacji.
Trwa wymiana pojemników
- Kończą się dwunastomiesięczne umowy z firmami odbierającymi odpady. Nowe firmy już rozstawiają pojemniki na mieście - informuje Adam Kamiński, wiceprezes spółki Lech, która odpowiada w Białymstoku za gospodarkę odpadami.
Kamiński nie ukrywa, że może być kilka zawirowań z wymianą pojemników. Taka sytuacja miała miejsce np. na ul. Orkana. Tam mieszkańcy skarżyli się, że dostali mniejsze kosze na śmieci niż mieli do tej pory.
- Przy nowym sposobie segregacji odpadów pojemniki 120-litrowe powinny wystarczyć. Odpady większe: butelki PET, kartony wrzucamy teraz do frakcji suchej - mówi Kamiński.
Od lipca w sektorze I odpady będzie odbierać MPO (wcześniej - konsorcjum Czyścioch i MPK); w II Astwa (wcześniej - Czyścioch i MPK); w III MPO (wcześniej - Czyścioch i MPK); w IV MPO (nie zmienia się); w V Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych z Hajnówki (wcześniej - Astwa); zaś w VI Astwa (nie zmienia się).
Więcej do segregacji
Od lipca białostoczanie będą mieli obowiązek szerszej segregacji odpadów. Tak jak do tej pory będzie trzeba wydzielać: szkło - butelki i słoiki (oznaczenia na workach i koszach - zielona butelka), odpady zielone - trawę, liście, gałęzie (oznaczenia - brązowy listek) oraz odpady wielkogabarytowe - meble i duży sprzęt AGD.
Nowością będzie wydzielanie surowców suchych. Do oddzielnego pojemnika mają być wrzucane razem: papier (gazety, tektura, ulotki), plastik (butelki Ppet, opakowania po kosmetykach, folie) i kartony po sokach i mleku. Nowa frakcja będzie oznaczana żółtym słoneczkiem.
Segreguję, świecę przykładem
Aby mieszkańców zapoznać ze zmianami, spółka Lech przygotowała kampanię informacyjną Świecę przykładem. Na jej potrzeby zostało wydrukowanych 120 tys. ulotek, na których dokładnie opisano, jak należy segregować poszczególne rodzaje odpadów. Oprócz tego, w mieście będzie rozwieszonych 7,5 tys. plakatów. Pojawią się one w budynkach wielorodzinnych, autobusach, przy szkołach. Mieszkańcy domów jednorodzinnych dostaną zaś listy z ulotkami i naklejkami na kosze na śmieci.
Ponadto maluchy otrzymają kolorowanki. A w najbliższych dniach staną stoiska informacyjne w galeriach handlowych - Zielone Wzgórze, Alfa i Biała.
W ramach kampanii powstały też filmy reklamowe. W spotach wystąpili: aktor BTL, znany jako ksiądz z U Pana Boga... Krzysztof Dzierma, dziennikarz Krzysztof Szubzda, przedstawiciele drużyny futbolu amerykańskiego Lowlanders oraz studenci i rodzina z małymi dziećmi.
Edukacja ekologiczna ma być prowadzona w Białymstoku nie tylko przy okazji wprowadzania nowych rozwiązań. Spółka Lech będzie pojawiała się np. na festynach, nie tylko w Białymstoku, ale też w miejscowościach ościennych.
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z
Polityka cookies
. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce