Nowy wiadukt w Szepietowie
Kierowcy korzystają już z nowego wiaduktu drogowego w Szepietowie. Obiekt został wybudowany w ciągu drogi krajowej nr 66, która została poprowadzona nad linią kolejową Warszawa - Białystok oraz drogą gminną.
Nowy wiadukt wraz z dojazdami ma 800 m długości. Jego jezdnia ma po jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz ciąg pieszo-rowerowy. W ramach inwestycji przebudowano łącznie 2,7 km dróg i zbudowano dwa ronda.
Nowy wiadukt w Szpietowie poprawi bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym - kierowcy nie muszą już czekać przed zamkniętymi rogatkami. Na trasie Warszawa – Białystok w minionym roku został też wybudowany wiadukt w Uhowie. Łącznie na podlaskim odcinku linii Rail Batica powstanie 25 bezkolizyjnych skrzyżowań.
28 km nowego toru
Wiadukt w Szepietowie to nie jedyna nowość na regionalnym odcinku Rail Baltici ostatnich dni. Na 28-kilometrowym fragmencie między stacjami Czyżew i Raciborami zbudowano jeden nowy tor, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Pociągi jadą już po nowym torze, dzięki czemu wykonawca będzie mógł rozpocząć rozbiórkę sąsiedniego toru.
- Prace na polskim odcinku Rail Baltica postępują i właśnie wchodzą w kolejny etap. Otwieramy nowy odcinek torów od granicy województwa do stacji Racibory, a docelowo szykujemy wygodniejsze i szybsze podróże z Warszawy do Białegostoku i dalej przez Ełk, Suwałki i Trakiszki do państw bałtyckich. To modernizacja ważna zarówno w skali międzynarodowej, jak i regionalnej – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na stacjach w Czyżewie, Szepietowie i Raciborach oraz przystankach Szymbory i Jabłoń Kościelna budowane są nowe perony. Zostaną w części udostępnione podróżnym. W kolejnych tygodniach wykonawca będzie montował elementy małej architektury i prowadził dalsze prace wykończeniowe.
Trwają prace na stacji Białystok
Z kolei w Białymstoku trwają
prace na stacji, w tym m.in. budowa przejścia podziemnego. Dla podróżnych, szczególnie osób o ograniczonej możliwości poruszania się, łatwy dostęp do peronów i budynku dworca zapewnią windy i schody ruchome.
Przy osiedlu Zielone Wzgórza modernizowane jest przejście podziemne, które zapewni dostęp do nowego przystanku. W pobliżu osiedla Starosielce powstaje zaś łącznica, która umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z Ełku do Bielska Podlaskiego.
Na trasie budowane i modernizowane są mosty oraz wiadukty, w tym prawie 200-metrowy most nad Narwią w Uhowie.
Modernizacja całej trasy przyczyni się do ekologizacji transportu poprzez poprawę efektywności i atrakcyjności transportu kolejowego.
Przebudowa podlaskiego fragmentu Rail Baltici będzie kosztować prawie 3,4 mld zł. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF Łącząc Europę.