Nowy tunel, czyli bezkolizyjne skrzyżowanie
We wtorek (14.11) uroczyście otwarto tunel pod torami w Niewodnicy Kościelnej w gminie Turośń Kościelna, a dokładniej pod linią kolejową Warszawa - Białystok. Dzięki temu zwiększyło się bezpieczeństwo zarówno ruchu kolejowego, jak i drogowego. Cieszą się zwłaszcza mieszkańcy podbiałostockich miejscowości, dla których codzienne dojazdy staną się znacznie wygodniejsze. Nie trzeba już będzie czekać przed zamkniętymi rogatkami przejazdu kolejowo-drogowego.
Inwestycja objęła budowę:
- jezdni, po jednym pasie ruchu w każdą stronę,
- chodnika,
- ścieżki rowerowej.
To jeszcze nie wszystko, przebudowano także układ drogowy na łącznej długości 600 metrów. Komunikację usprawnia nowe rondo oraz przebudowane odcinki ulic Kościelnej i Dąbrowskiego.
– Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A zwiększa się również bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Tunel w Niewodnicy Kościelnej jest ważny dla mieszkańców okolicznych miejscowości, bo to trasa ich codziennych dojazdów – zarówno koleją, jak i samochodami. W taki sposób modernizacja linii Rail Baltica przekłada się na jakość życia – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. dodał:
– Modernizacja odcinka Czyżew – Białystok na międzynarodowej trasie Rail Baltica przynosi coraz więcej wymiernych korzyści. Mieszkańcy powiatu białostockiego zyskują bezpieczne, bezkolizyjne skrzyżowania oraz wygodne i dostępne dla wszystkich stacje i przystanki.
[zdjecie]93848[/zdjecie]
Nieopodal trwa modernizacja przystanku kolejowego
Nowy tunel to element większego rozwiązania komunikacyjnego, które PLK S.A. przygotowują w Niewodnicy Kościelnej. W sąsiedztwie modernizowany jest przystanek kolejowy:
- gotowy jest jeden nowy peron, postępują prace przy budowie drugiego,
- z tunelu do peronów prowadzić będą schody i pochylnie oraz chodniki dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności,
- wybudowany zostanie także parking na 20 miejsc.
Po zakończeniu wszystkich prac mieszkańcy zyskają bezpieczny dostęp do kolei i możliwość wygodnej przesiadki na pociągi.
Budowa tunelu w Niewodnicy Kościelnej rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku. Budżet budowy obiektu wraz z przebudową sąsiadujących ulic to 17 mln złotych netto. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową przekazany został w zarząd Powiatu Białostockiego.
[zdjecie]93849[/zdjecie]
Rail Baltica usprawnia dojazdy - szczegóły nowych inwestycji
Otwarcie tunelu w Niewodnicy Kościelnej umożliwi wykonawcy kontynuację robót w pobliskich Trypuciach. Dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy zostanie zamknięty dla ruchu samochodowego, a w jego miejscu zaplanowana jest budowa przejścia podziemnego. Trasa objazdu została oznakowana i uzgodniona z zarządcą drogi oraz policją. Niedogodności dla kierowców nie potrwają długo, gdyż zbliża się termin zakończenia prac przy budowie wiaduktu drogowego w Trypuciach.
Inwestycja Rail Baltica w znaczący sposób poprawi komunikację i ułatwi podróże mieszkańców dwóch podbiałostockich gmin – Turośni Kościelnej i Choroszczy:
- na terenie gminy Turośń Kościelna modernizowane są przystanki kolejowe w Bojarach, Trypuciach i Niewodnicy Kościelnej,
- w Baciutach, w miejsce przystanku, powstaje stacja kolejowa, która usprawni ruch pociągów na odcinku Białystok – Łapy,
- na terenie gminy Choroszcz znajduje się przystanek Klepacze – tutaj postępują prace przy modernizacji peronów oraz sąsiadującego z nimi wiaduktu kolejowego.
Łącznie na podlaskim odcinku linii Rail Baltica Czyżew – Białystok powstanie 25 dwupoziomowych skrzyżowań – wiaduktów i tuneli. W budowie pozostaje 17 obiektów, z których większość będzie gotowa do końca tego roku. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok. Wartość prac to prawie 3,4 mld złotych, zakończenie większości prac zaplanowano do końca 2023 roku; na stacji Łapy i Białystok na 2024 rok. Projekt jest współfinansowany ze środków instrumentu CEF Łącząc Europę – (Connecting Europe Facility – CEF).
Przeczytaj także:
Kładka nad torami zamknięta - do czasu wybudowania przejścia podziemnego