Nowy przystanek kolejowy Zielone Wzgórza. Trwają prace, już widać postępy
Postępują prace przy budowie nowego przystanku kolejowego na Zielonych Wzgórzach. Dzięki niemu białostoczanie będą mieli jeszcze lepszy dostęp do kolei.
rail-baltica.pl
Powstaje nowy przystanek kolejowy na os. Zielone Wzgórza
Już powstaje nowe przejście pod torami na nowym przystanku kolejowym Zielone Wzgórza. Dzięki niemu podróżujący będą mogli bezpiecznie dojść na tory. Gotowy jest także fundament ściany. Obecnie robotnicy pracują już przy kolejnym odcinku – od strony ul. Starosielce. Nad tunelem wybudowano tory tymczasowe, co zapewni bezpieczny ruch pociągów w trakcie realizacji całej budowy. Nowe przejście będzie miało antypoślizgową nawierzchnię, będzie też dobrze oświetlone i oznakowane. Pomyślano także osobach niewidomych i niedowidzących – dlatego w planach jest zbudowanie specjalnych ścieżek, które ułatwią im poruszanie się.
Nowy przystanek w rejonie os. Zielone Wzgórza znacznie ułatwi mieszkańcom tej części miasta korzystanie z transportu kolejowego. Da także możliwość wygodnej przesiadki na transport miejski osobom przyjeżdżającym do Białegostoku. Zaplanowany układ peronów umożliwi podróże w kierunku Warszawy oraz Ełku i Bielska Podlaskiego. Zostaną one wyposażone w wiaty, ławki, informację pasażerską i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Z przejścia podziemnego na perony będą prowadzić zadaszone schody i pochylnie.
Nowy przystanek Zielone Wzgórza to inwestycja realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu o wartości 3,4 mld zł realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z udziałem środków UE z instrumentu CEF Łącząc Europę.
Trwają też prace na Rail Baltica
Roboty trwają także na modernizowanym odcinku Czyżew-Białystok. Na stacji w Białymstoku wykonawca zdemontował dwa perony i sąsiadujące z nimi tory. Na nieczynnej łącznicy zdemontowano stary wiadukt i niebawem pojawi się tu nowa łącznica pozwalająca na bezpośredni przejazd pociągów z linii z Ełku do Bielska Podlaskiego, bez konieczności manewrowania na stacji w Białymstoku.
Prace rozpoczęły się też w Czyżewie i Szepietowie. Obecnie powstają tu przejścia podziemne, dzięki którym podróżujący dotrą do poszczególnych peronów. W Szepietowie budowany jest też aktualnie wiadukt nad torami na drodze krajowej nr 66. Z kolei we wsi Średnica-Maćkowięta k. Szepietowa wykonawca rozpoczął pierwsze prace przygotowawcze do budowy tunelu pod torami. Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe - zdemontowano też część pobliskiego wiaduktu kolejowego i szykowany jest teren pod budowę nowego obiektu w tym miejscu.
Modernizacja linii Rail Baltica z Warszawy do Białegostoku na 70-kilometrowym odcinku Czyżew – Białystok to inwestycja obejmująca 6 stacji i 12 przystanków. Po jej zakończeniu podróże będą szybsze, bezpieczniejsze i wygodniejsze. Ułatwi to też dostęp do kolei wszystkim, którzy chcieliby z nich korzystać. Warto podkreślić, że po zakończeniu wszystkich prac pociągiem z Białegostoku do Warszawy dojedziemy w zaledwie około 90 min.
Inwestycja jest ważna również dla przewozów towarowych. Modernizacja zwiększa rolę kolei w przewozach regionalnych, dalekobieżnych oraz na międzynarodowej trasie Rail Baltica, która łączy Europę.
Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl