Aktualności

Wróć

Nowy peron PKP w Białymstoku i krótsze podróże. Mieszkańcy skorzystają?

2023-12-13 07:36:12
Prace prowadzone w ramach inwestycji Rail Baltica - na trasie z Białegostoku do Warszawy - przynoszą wymierne korzyści? Co nowego się pojawiło? A co czeka podróżnych już niebawem? Szczegóły poniżej.
Tomasz Łotowski/PKP PLK S.A.
Pociągi zatrzymują się na nowym peronie w Białymstoku

W ubiegłą niedzielę (10 grudnia) obowiązuje nowy roczny rozkład jazdy pociągów. O szczegółach pisaliśmy tutaj: Nowy rozkład PKP. Do Warszawy pojedziemy szybciej ZMIANY.

Tego samego dnia pierwsi podróżni wsiedli do pociągów z drugiego nowego peronu na przystanku Białystok Zielone Wzgórza. Został on oddany do użytku w ramach inwestycji Rail Baltica realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

- Nowy peron nr 1, podobnie jak oddany do użytku we wrześniu peron nr 2, ma długość 400 metrów. Dzięki temu zatrzymują się tu zarówno pociągi regionalne, jak i dłuższe składy dalekobieżne. Są wiaty, ławki, tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Do obu peronów prowadzi przejście podziemne wyposażone w schody i pochylnie, zapewniające dostęp także osobom o ograniczonej mobilności - informuje Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i dodaje: - Dzięki postępowi prac na podlaskim odcinku linii Rail Baltica w grudniu podróż z Białegostoku do Warszawy skróci się średnio o 10 minut.

Ze względu na prowadzone nadal prace liniowe, z przystanku Białystok Zielone Wzgórza pociągi do Warszawy i Ełku odjeżdżać będą z obu peronów – informacje podane są w rozkładzie jazdy.

Do Warszawy zajedziemy szybciej?

Wraz z nowym rozkładem oraz postępem prac na linii Rail Baltica sukcesywnie do dyspozycji podróżnych oddawane będą kolejne perony na stacjach i przystankach:
- Białystok Zielone Wzgórza,
- Raciobory,
- Zdrody Nowe,
- Łapy Osse,
- Uhowo,
- Baciuty,
- Trypucie,
- Niewodnica,
- Klepacze.

Od najbliższego wtorku (19 grudnia) ruch na trasie Czyżew – Białystok, poza stacją w Łapach, prowadzony będzie dwutorowo. W efekcie podróże na trasie Białystok – Warszawa skrócą się średnio o 10 minut.

- Roboty są kontynuowane, między innymi na stacjach w Łapach i Białymstoku oraz na budowach skrzyżowań dwupoziomowych. Od początku września podróżni w Białymstoku korzystają z częściowo udostępnionych trzech nowych peronów nr 1, 2 i 4. Nad peronami powstało zadaszenie, które chroni przed opadami i podnosi komfort podróży. Ruch na stacji prowadzony jest po nowych torach, a dyżurni nadzorują go z nowego budynku nastawni, w którym po zakończeniu modernizacji odcinka Czyżew - Białystok będzie działać Lokalne Centrum Sterowania - wyjaśnia Tomasz Łotowski.

Wykonawca rozebrał ostatnie dwa stare perony i kontynuuje prace przy budowie nowego peronu nr 3 oraz drugiej połowy peronu nr 2. Przejście na nowy front robót umożliwiło budowę kolejnych części przejścia podziemnego. Do tej pory na stacji Białystok zbudowano około 33 kilometry nowych torów oraz zabudowano 100 rozjazdów.

Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok. Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 miliarda złotych, zakończenie większości prac zaplanowano do końca 2023 roku, a na stacji Łapy i Białystok - na 2024 rok.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl