Opis specjalności
Specjalność stanowi odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie przedsiębiorstw na specjalistów odpowiedzialnych za kreowanie i sprzedaż produktów. We współczesnym świecie konsumpcjonizmu, nasycenia rynkowego i wszechobecnej konkurencji właściwa strategia produktu i sprzedaży jest kluczem do sukcesu firmy. Technologiczne, jakościowe i wizerunkowe kształtowanie produktu jako wartości atrakcyjnej dla klienta to fundamentalne wyzwanie współczesnych przedsiębiorstw. Stąd też niezwykle ważne staje się kształcenie menedżerów odpowiedzialnych za zarządzanie produktem i sprzedażą.
W procesie kształcenia na specjalności duży nacisk położono na interdyscyplinarność. Skuteczny menedżer powinien być osobą innowacyjną i kreatywną, powinien być wizjonerem twardo stąpającym po ziemi, wyposażonym przynajmniej w podstawową wiedzę z zakresu marketingu, zarządzania, psychologii, prawa i finansów. Powinien także aktywnie uczestniczyć w procesie decyzyjnym w obszarach rozwoju produktu, jego produkcji, sprzedaży, promocji, obsługi klienta. Stąd też program kształcenia uwzględnia m.in. takie przedmioty jak: współczesny handel, badania rynku, techniki sprzedaży, strategie cenowe, megatrendy w konsumpcji, zachowania konsumenta i klienta, zarządzanie marką, strategie produktu, komunikacja marketingowa, e-commerce, projektowanie identyfikacji wizualnej, merchandising, prawne aspekty wprowadzenia i obrotu towarów.
Sylwetka absolwenta
Absolwent tej specjalności powinien wypełniać lukę między działem badań i rozwoju a klientem. Wyposażony w interdyscyplinarną wiedzę będzie aktywnie i skutecznie poszukiwać i weryfikować pomysły na produkty, będzie kreować nowe potrzeby klienta i je urzeczywistniać, będzie zarządzać rynkowym cyklem życia produktu oraz podejmować decyzje o jego wycofaniu. W szczególności absolwent tej specjalności nabędzie praktyczne umiejętności: zbierania i analizowania informacji o potrzebach klientów, generowania pomysłów na nowe produkty, przygotowywania analiz o sytuacji i trendach rynkowych, opracowywania, rozwijania i wdrażania strategii produktu, planowania kampanii reklamowych i innych działań promocyjnych, technik sprzedaży, przygotowywania planów sprzedaży oraz merchandisingu.
Perspektywy zawodowe
Absolwenci specjalności będą cenionymi i poszukiwanymi specjalistami w różnych działach gospodarki. Znajdą zatrudnienie zarówno w przedsiębiorstwach wytwórczych, usługowych, jak i handlowych. Interdyscyplinarność kształcenia predysponuje ich w szczególności do pracy w działach rozwoju produktu, marketingu, działach kształtowania jakości, obsługi klienta, dystrybucji i promocji. Nabyte umiejętności mają istotne znaczenie we wszystkich typach przedsiębiorstw, nie tylko w dużych korporacjach, w których występuje wąska specjalizacja i zadaniowość, ale także w mniejszych firmach, w szczególności własnych.
Więcej informacji:
Zarządzanie produktem i sprzedażą - nowa specjalność na studiach II stopnia na kierunku Zarządzanie
[ARTYKUŁ SPONSOROWANY]