Aktualności

Wróć

Nowoczesny system laserów, kamer i czujników sprawdzi jakość torów

2019-03-15 09:49:58
Na torach w całym kraju pojawi się nowoczesny pojazd, który przy użyciu laserów, kamer oraz czujników sprawdzi jakość torów. Wszystko po to, by zwiększyć bezpieczeństwo podróżujących.
Justyna Fiedoruk
Nowoczesny sposób na badanie infrastruktury kolejowej

Jeden z najnowocześniejszych w Europie pojazdów do badania infrastruktury kolejowej pojawi się na polskich torach. Za pomocą laserów mierzy się geometrię toru i szyn, sprawdzany jest stan podkładów. Systemy badają działanie urządzeń odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy pociągów. Umożliwia również wykonanie diagnostyki sieci trakcyjnej. Dzięki specjalistycznym czujnikom, które są umieszczone w drezynie, można odwzorować jazdę pociągu. Dzięki uzyskanym w ten sposób danym eksperci mogą wykryć różnego rodzaju usterki wpływające na jakość jazdy pociągu, co przekłada się rzecz jasna na komfort pasażerów.

Kamery zamontowane w pojeździe dokładnie rejestrują szlak kolejowy. Dzięki laserom możliwe są też pomiary bez wpływu na systemy sterowania ruchem kolejowym. Pojazd w trakcie pomiarów nie ingeruje w pracę urządzeń i tym samym nie ogranicza ruchu pociągów na sieci kolejowej.

– Specjalistyczny pojazd to mobilne laboratorium diagnostyki toru z laserem
i monitoringiem. Dzięki szybko uzyskiwanym wynikom mamy znacząco większy wpływ na jakość infrastruktury kolejowej. Dla pasażerów oznacza to komfortowe podróże i ograniczenie nieprzewidzianych zmian w rozkładzie – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Kontrola aż 400 km dziennie

Co ciekawe, ten nowoczesny pojazd jest w stanie skontrolować w ciągu dnia aż 400 km torów, czyli dwukrotnie więcej niż obecnie kontrolujące urządzenia. Drezyna wyposażona w nowe technologie jeździ z prędkością 120 km/ h. Szacuje się, że dzięki niej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zbadają ok. 40 tys. km torów.

Pojazdy, z których korzystano do tej pory, były wyposażone tylko w systemy do pomiaru geometrii toru. Więcej informacji dostarczały pomiary za pomocą przyrządów ręcznych.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestują w nowoczesne rozwiązania służące diagnostyce i sprawnemu utrzymaniu infrastruktury kolejowej. Diagności PLK dysponują m.in. unikatowym (jednym z trzech na świecie) przyrządem Scorpion. Bardzo dokładnie mierzy on elementy rozjazdów kolejowych z wykorzystaniem modelu 3D. Scorpion zbadał już rozjazdy m.in. na Centralnej Magistrali Kolejowej. Planowany jest zakup nowego pojazdu do sprawdzania systemów ETCS i GSMR – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w ramach programu Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej, wspólnie z Narodowym Centrum Badan i Rozwoju będą pracować nad wdrożeniem samodzielnego i automatycznego systemu pomiaru temperatury szyny.
Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl