Nowoczesny i stylowy. Dworzec kolejowy zmienił się nie do poznania
W ostatni dzień 2020 r. z wyremontowanego dworca skorzystali podróżni w Siemiatyczach.
PKP
– Siemiatycze to kolejny dworzec położony przy tzw. Magistrali Wschodniej, który został przebudowany zgodnie ze współczesnymi standardami oraz troską o komfort i dostępność dla wszystkich grup podróżnych. Po modernizacji budynek stał się energooszczędny i tańszy w eksploatacji. Mieszkańcy Siemiatycz docenią z pewnością duże zmiany, którym uległo bezpośrednie otoczenie dworca – nie ma wątpliwości Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Wyeksponowano piękno starego budynku
Podczas prac remontowych siemiatyckiego dworca (powstał w 1956 r.) renowację przeszła elewacja budynku wraz z detalami architektonicznymi, takimi jak gzymsy czy pilastry. Z okien usunięto kraty, wymieniono stolarkę okienną i drzwiową. Wykonano też izolację przeciwwilgociową fundamentów, wyburzono ścianki działowe, wzmocniono stropy pomiędzy kondygnacjami, wymieniono więźbę dachową oraz poszycie dachu. Wyburzono również dawny szalet znajdujący się w pobliżu budynku dworcu.
Metamorfozę przeszła też przestrzeń obsługi podróżnych. Udostępniono hol pełniący funkcję poczekalni, który wyposażono w nowe ławki z podłokietnikami, kosze, plansze z rozkładami jazdy pociągów, nowoczesne oświetlenie oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także system informacji głosowych. W budynku znalazły się również toalety ogólnodostępne, w tym te przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami.
Z myślą o osobach o ograniczonej mobilności zlikwidowano bariery architektoniczne, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące w budynku dworca i w jego bezpośrednim otoczeniu. Nowością jest pochylnia o łagodnie wyprofilowanym nachyleniu. Ważnym elementem zakończonej inwestycji był montaż systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz systemów przeciwpożarowych.
Będzie bardziej ekologiczny
Przy okazji przebudowy dworzec stał się również bardziej ekologiczny. Zamontowano energooszczędne oświetlenie, wykonano ocieplenie budynku oraz zamontowano stolarkę okienną i drzwiową o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do optymalizacji zużycia energii elektrycznej i wody.
W otoczeniu dworca ułożono nowe nawierzchnie chodników i dróg. Wytyczono również 19 miejsc postojowych (w tym po dwa dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z dziećmi). Oprócz tego w sąsiedztwie budynku zamontowano elementy małej architektury: kosze, ławki, stylizowane na historyczne lampy, uporządkowano zieleń i wybudowano wiatę rowerową.
Czwarty dworzec w tym roku
– Dworzec w Siemiatyczach to czwarta inwestycja w województwie podlaskim, którą zakończyliśmy w tym roku po Białymstoku, Bielsku Podlaskim i Czeremsze w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. 2021 rok zapowiada się równie udanie, gdyż planujemy w nim udostępnić kolejne trzy przebudowane dworce w tym regionie – budynki stacyjne w Jabłoni Kościelnej, Szepietowie i Kuźnicy Białostockiej – zapowiada Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Program Inwestycji Dworcowych, w ramach którego został przebudowany dworzec w Siemiatyczach, to największy program modernizacji dworców kolejowych w naszej historii. W jego ramach do 2023 r. nowe oblicze zyska prawie 200 dworców. Koszt tych inwestycji to 2 mld zł, znaczną część pokryją fundusze unijne.
Z Siemiatycz do Brukseli
– Oprócz dużych dworców we Wrocławiu czy Krakowie, Unia Europejska wspiera także remonty w mniejszych miejscowościach, takich jak Siemiatycze – mówi Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej. - W przypadku Siemiatycz, gdzie wielu mieszkańców związanych jest z Brukselą, wierzę, że ten nowoczesny i ekologiczny dworzec sprawi, że więcej osób z tego regionu wybierze kolej, aby dotrzeć do lotnisk na Okęciu czy w Modlinie, a z nich dalej do Belgii. Dodatkowo, dzięki współfinansowaniu z funduszy unijnych nowych wagonów oraz modernizacji linii kolejowych nr 31 i nr 2, taka podróż odbędzie się w komfortowych warunkach - dodaje.
Przebudowa dworca w Siemiatyczach była współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Jej łączny koszt to prawie 9,5 mln zł brutto.
Wykonawcą prac budowlanych było konsorcjum firm SKB Budownictwo Sp. z o.o. oraz SKB Spółka Akcyjna.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl