Aktualności

Wróć

NIK: Są nieprawidłowości w trakcie budowy lokalnych dróg

2014-04-10 00:00:00
Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport na temat Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Krytycznie oceniła zmniejszenie środków na schetynówki, dopatrzyła się też nieprawidłowości (m.in. na Podlasiu) przy ich realizacji.
freeimages.com
Sieć dróg lokalnych w Polsce jest słabo rozwinięta, w dodatku charakteryzuje się niską jakością nawierzchni - to bariera, która hamuje rozwój gospodarczy. Program budowy tzw. schetynówek miał poprawić stan lokalnej infrastruktury. Do tej pory znacząco przyczynił się zarówno do poprawy stanu technicznego dróg, jak i bezpieczeństwa. Ze względu na pozytywne efekty, NIK krytycznie oceniła spadek jego dofinansowania z budżetu państwa, tym bardziej, że samorządów nie stać na samodzielne finansowanie remontów i budowy dróg lokalnych.

W trakcie realizacji Programu stwierdzono jednak mnóstwo nieprawidłowości. Dotyczą one także skontrolowanych w Podlaskiem zarządców dróg: Urzędu Gminy Orla, Urzędu Gminy Nowinka, Urzędu Miejskiego w Lipsku, Powiatowego Zarządu Dróg w Bielsku Podlaskim, Starostwa Powiatowego w Bielsku Podlaskim i Powiatowego Zarządu Dróg w Augustowie.

Samorządy dopuściły się wieloletnich zaniedbań w zakresie planowania rozwoju sieci drogowej. Ponad połowa z nich nie opracowała takich planów. W konsekwencji urzędnicy wybierali drogi do remontu lub przebudowy na podstawie własnego uznania.

Oprócz tego ujawniono liczne przypadki nierzetelnego nadzoru zarządców dróg nad realizowanymi w ramach Programu inwestycjami, a wykonawcy nie przedkładali wymaganej dokumentacji.

83% skontrolowanych zarządców, albo w ogóle nie przeprowadzała wymaganych przepisami badań dróg, albo wykonywała je w ograniczonym zakresie. Urzędnicy tłumaczyli, że lokalne drogi są im doskonale znane, bo codziennie po nich jeżdżą.

Aż 91% administratorów dróg nieprawidłowo je oznakowało i nie miało projektów stałych organizacji ruchu. Na drogach wszystkich zarządców ujawniono przypadki ustawienia znaków (nieraz nieczytelnych) niezgodnie z zatwierdzonymi organizacjami.

Wykryto też nieprawidłowości dotyczące stanu ewidencji dróg. Aż 63% zarządców w ogóle nie prowadziło książek drogi albo ich zapisy były niekompletne bądź nieaktualne. W dokumencie tym zapisuje się przeprowadzone remonty i przebudowy oraz kontrole i badania stanu technicznego drogi.

Zobacz też:
40 mln na remonty dróg. Miało być więcej, ale dostały niepełnosprawne dzieci
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl