Klub radnych Polskiego Stronnictwa Ludowego w Sejmiku Województwa Podlaskiego jest za budową łącznika tras Via Carpatia i Via Baltica. Jednak opowiada się za wariantem przebiegającym po drodze krajowej nr 8 Korycin – Suchowola – Sztabin – Augustów – Raczki. Radni uważają, że przebieg nowej ekspresówki po śladzie drogi krajowej nr 65 Mońki - Grajewo - Ełk (S16) jest niezasadny (więcej:
Bez S16 w tym przebiegu? Drogowcy biorą do analizy wariant mniej ingerujący w Biebrzę).
Ludowcy podkreślają, że kluczowym argumentem za poprowadzeniem nowej ekspresowej trasy po istniejącej ósemce jest blisko cztery razy większy ruch pojazdów ciężarowych i ponad dwa razy większy pojazdów ogółem niż po dk 65.
Druga kwestia to to, że trasa po dk 8 będzie przecinała Dolinę Biebrzy w najwęższym miejscu - w okolicach Sztabina, gdzie przeprawa drogowa najmniej ingerowałaby w koryto rzeki. Z kolei budowa alternatywnej wersji drogi oznaczałaby kilku lub nawet kilkunastokrotnie szersze przecięcie doliny Biebrzy w okolicy Osowca.
Radni dodają również, że dla obwodnic Suchowoli i Sztabina, a także dla przebiegu dk nr 8 pomiędzy Dobrzyniewem a Knyszynem oraz Knyszynem a Korycinem są już wydane decyzje środowiskowe, co znacznie skraca czas realizacji. Ponadto ogłoszone są już przetargi na budowę obwodnic Sztabina i Suchowoli. Przeprojektowanie i finalna realizacja budowy całego łącznika mogłaby odbyć się więc stosunkowo szybko.
Ludowcy nie mają wątpliwości, że budowa łącznika przebiegającego po trasie Knyszyn - Korycin - Suchowola - Sztabin - Augustów - Raczki oznacza dla mieszkańców Augustowa, Suwałk, Sejn, Suchowoli i Sztabina całkowicie nowe warunki do rozwoju i uwolnienia potencjału gospodarczego północnej części województwa podlaskiego.
Tłumaczą też, że Połączenie tras Via Carpatia i Via Baltica drogą krajową nr 8 to istotne zmniejszenie emisji CO2 oraz pyłów ze względu na znacznie mniejszą liczbę kilometrów pokonywanych przez tysiące tirów, które zawsze wybiorą najbardziej ekonomiczną, czyli zwykle najkrótszą, trasę.
Przedstawiciele PSL dodają też, że ważnym argumentem dla spójności województwa podlaskiego jest ten, żeby droga krajowa o standardzie drogi ekspresowej łącząca dwa największe ośrodki w regionie przebiegała w całości przez teren województwa, a nie w części przez sąsiednie województwo warmińsko-mazurskie. To kryterium spełnia jedynie dk nr 8.
Jednocześnie liczą jednak, na poprawę warunków skomunikowania Białegostoku, Moniek i Grajewa poprzez modernizację dk nr 65.
Stanowisko grupy radnych sejmiku województwa trafi w sumie do kilkudziesięciu parlamentarzystów, samorządowców, wojewody podlaskiego oraz do dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.