Aktualności

Wróć

Najdłuższy most w Podlaskiem nabiera kształtów. Robi wrażenie [WIDEO]

2023-10-31 11:25:38
Prace związane z obwodnicą Łomży są bardzo zaawansowane. Wykonano już około 46 procent zaplanowanych działań. Można już podziwiać, jak w oczach rośnie imponujący most nad Narwią.
GDDKiA Białystok
Via Baltica na finiszu

Na trasie Via Baltica, czyli drodze S61, łączącej Polskę z Litwą, trwają obecnie intensywne prace. W 2023 roku do użytku oddano niemal 50 km tej ekspresówki. Pozostał jeszcze jeden odcinek - na wysokości Łomży z imponującym mostem i estakadą nad Narwią - który jest kluczowy dla przejezdności całego korytarza transportowego Via Baltica. Odcinek ten prowadzi od węzła Łomża Zachód do istniejącego już węzła Kolno i liczy dokładnie 12,92 km długości, z czego sam most przez dolinę Narwi liczy 1205 metrów.

Dwujezdniowy most umożliwi bezkolizyjne przeprowadzenie drogi ekspresowej S61 nad doliną Narwi i samą rzeką. Będzie też pełnił funkcję przejścia dla zwierząt, a pod obiektem znajdą się również cztery drogi wewnętrzne gminy Piątnica oraz przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym. Obie nitki mostu będą miały po 22 przęsła na 21 podporach pośrednich oraz dwóch przyczółkach.

Jak wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ze względu na bardzo krótki czas budowy oraz przyjęty sposób realizacji ustroju niosącego konstrukcji, most jest wznoszony w następujących technologiach:

- nasuwania podłużnego – tak realizowana jest część zalewowa lewobrzeżna mostu o długości 664 metrów. To 30 sekcji po 20,75 metrów każda, o łącznej długości 622,5 metrów oraz dwie sekcje na rusztowaniach stacjonarnych, o długości 32,125 metrów oraz 9,375 metrów. Ta część obejmie podpory od 1 do 17,

- metodą nawisową – w ten sposób powstaje tzw. część nurtowa mostu o długości 458 metrów, poprzez betonowanie wspornikowe przy użyciu wózków oraz w części betonowana na rusztowaniach stacjonarnych. Przewidziano wahadła z podpory P18 i P19. Nad podporami zostaną wykonane sekcje startowe, na których z obu stron osadzone zostaną wózki. Dwie pierwsze sekcje nawisowe będą miały po 4 metry długości, a następnych 12 sekcji po 5 metrów każda. Dla przęsła P20-P21 przewidziano wykonanie sekcji na rusztowaniach stacjonarnych. Posłuży ona za element startowy do jednostronnego nawisu,

- na rusztowaniach stacjonarnych – realizowana jest część zalewowa prawobrzeżna mostu o długości 83 metrów (między podporami P21 a P23).

Jak przebiegają prace?

Obecnie trwają prace przy zachodniej nitce mostu. Na podpory nasunięto już dziesięć sekcji ustroju nośnego i co tydzień obiekt wydłuża się o kolejne blisko 21 metrów. Wraz z nasuwaniem gotowej sekcji w szalunkach układane jest zbrojenie kolejnej, a następnie jest ona betonowana. Po sprawdzeniu parametrów betonu można przystąpić do sprężenia segmentu i rozpocząć wysuwanie. Wykorzystywana jest do tego specjalna maszyna z hydraulicznymi siłownikami zamontowanymi pod ustrojem nośnym. Prędkość nasuwania to ok. 6-7 metrów na godzinę, w jednym cyklu nasuwane jest ok. 20 cm, a po ponad stu powtórzeniach i ponad 4 godzinach od startu przesunięty jest cały segment o długości 20,75 metrów. Długość nasuwanej sekcji wynika z rozpiętości pomiędzy podporami i na tym obiekcie nasuwana jest połowa długości przęsła.

Prace przy budowie obwodnicy Łomży postępują szybko. Przejezdność odcinka po jednej jezdni trasy S61 ma być osiągnięta już w 2024 roku, natomiast cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej ma być gotowy w połowie 2025 roku. Wartość umowy z wykonawcą inwestycji przekracza 713 mln zł.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pokazała stan budowy przeprawy z października:



Inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - kwota dofinansowania to 518,08 mln złotych, przy całkowitej wartości projektu (od dokumentacji, przez wykupy, po roboty budowlane) - 804,79 mln złotych. Sam koszt budowy to ponad 713 mln złotych.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl