Aktualności

Wróć

Na wiosnę ma być wybrany ostateczny wariant kolejowej obwodnicy Białegostoku

2021-12-10 15:41:09
W grę wchodzą trzy warianty. Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel mówił, że będzie je można jeszcze modyfikować. Na wiosnę ma być wybrany już ostateczny.
Malwina Witkowska
Północna obwodnica Białegostoku

Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wykonawca studium wykonalności Budowa Północnej Obwodnicy Białegostoku przeanalizował uzyskane materiały. Informacje i uwagi zbierane były od jesieni 2019 r. m.in. z pięciu spotkań informacyjnych z mieszkańcami, videokonferencji w sierpniu 2021 r. oraz z nadesłanych 3 217 ankiet. Uwzględniając potrzeby społeczne, PLK do dalszych analiz wybrały trzy warianty przebiegu korytarzy nowej linii kolejowej (W6, W12, W 13).

Pierwszy wariant obwodnicy ma pokryć się częściowo z trasą Generalską w Białymstoku. Drugi zacznie się wsi Sochonie i ma przebiegać wzdłuż planowanej drogi ekspresowej S19. Z kolei trzeci zaczyna się za stacją Wasilków i biegnie do miejscowości Kozińce przy linii Białystok - Ełk.

W kolejnych etapach zostaną opracowane szczegółowe rozwiązania techniczne oraz analizy środowiskowe i ekonomiczne. W ich wyniku zostanie wybrany najkorzystniejszy wariant przebiegu obwodnicy, co planowane jest na II kwartał 2022 r. Planowane zakończenie wszystkich prac studialnych to II kwartał 2023 r., następnie zostanie opracowana dokumentacja projektowa wraz z pozyskaniem koniecznych decyzji administracyjnych. Prace budowlane zaplanowano na lata 2027-2030.

– Białystok i województwo podlaskie potrzebuje nowych rozwiązań komunikacyjnych, w tym kolejowej obwodnicy miasta. Należy wziąć pod uwagę wszystkie aspekty. Jestem przekonany, że uda się wypracować rozwiązanie satysfakcjonujące wszystkich i otwierające nowe możliwości dla rozwoju miasta i regionu – powiedział Tomasz Madras, wicewojewoda podlaski.

Szybsze i wygodniejsze podróże do Białegostoku

W Białymstoku wykonawca kontynuuje prace na stacji m.in. budowę przejścia podziemnego. Dla podróżnych, szczególnie osób o ograniczonej możliwości poruszania się łatwy dostęp do peronów i budynku dworca zapewnią windy i schody ruchome. Przy osiedlu Zielone Wzgórza budowany jest nowym przystanek z bezpiecznym dojściem podziemnym. W pobliżu osiedla Starosielce powstaje łącznica, która umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z Ełku do Bielska Podlaskiego.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. efektywnie wykorzystują środki unijne, dzięki którym zmienia się polski odcinek Rail Baltica - ważnej dla Europy linii kolejowej łączącej państwa nadbałtyckie. Rozwiązania stosowane przez PLK będą uwzględniały potrzeby i głos mieszkańców, przykładem jest budowa schodów ruchomych na stacji Białystok – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W Czyżewie i Szepietowie są już widoczne konstrukcje nowych przejść pod torami oraz budynki nastawni. Na trasie budowane i modernizowane są mosty oraz wiadukty. W grudniu wykonawca rozpoczął demontaż konstrukcji starego mostu nad Narwią w Uhowie.

Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok. Wartość inwestycji prawie 3,4 mld zł, a jej zakończenie planowane jest na 2023 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF Łącząc Europę – (Connecting Europe Facility – CEF). Projekt jest finansowany ze środków budżetowych.

Prace kolejowe w Ełku

Ponad 6 km torów, 10 km sieci trakcyjnej i 70 stalowych konstrukcji wsporczych zdemontowano już na stacjach Ełk i Ełk Towarowy. Ciężki sprzęt przygotowuje miejsce pod budowę nowego układu torów. Gromadzone są materiały – przywieziono ponad 70 km szyn, 40 tys. podkładów i około 800 wagonów tłucznia. Obok pracujących maszyn rozkładowo kursują pociągi, a podróżni korzystają ze stacji.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 9 grudnia 2021 r. umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla odcinka Ełk-Trakiszki na trasie Rail Baltica. Trasa ma zostać zelektryfikowana, a maksymalna prędkość pociągów planowana jest na 250 km/h. W efekcie podróż najszybszym pociągiem z Ełku do granicy państwa w Trakiszkach po zakończeniu wszystkich prac powinna zająć poniżej 40 minut. Zakres modernizacji przewiduje budowę drugiego toru na ponad 90-kilometrowym odcinku linii oraz modernizację stacji i przystanków.

Na modernizacji Rail Baltica zyskają nie tylko mieszkańcy miejscowości położonych bezpośrednio przy linii. Prace obejmą też Olecko. Mieszkańcy będą mieli lepszy dostęp do kolei. Prace prowadzone są w ramach projektów: Prace na linii kolejowej E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk, o wartości 587 mln zł oraz Prace na linii kolejowej E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap II odcinek Ełk - Trakiszki (granica państwa).
Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl