Aktualności

Wróć

Na które drogi w regionie będą pieniądze z Polski Wschodniej? Decyzje zapadły

2017-08-02 18:31:37
Trzy podlaskie inwestycje drogowe dostaną dofinansowanie w ramach III naboru z Programu Polska Wschodnia.
pixabay.com
Z końcem lipca zakończył się etap decydowania, które projekty drogowe zgłoszone do Programu Polska Wschodnia otrzymają dofinansowanie. Oznacza to, że rozdysponowano już 100% środków przeznaczonych na działanie 2.2. Infrastruktura drogowa, których pula wynosiła 2 mld zł.

W ramach programu przeprowadzono łącznie trzy nabory wniosków. W pierwszych dwóch zdecydowano o wsparciu czterech inwestycji z naszego regionu. W tym np. dotyczącego przebudowy ul. Ciołkowskiego czy budowy trasy Białystok-Supraśl. W trzecim konkursie wybrano kolejne trzy projekty: przebudowa dróg Markowszczyzna-Łapy, Zabłudów-granica województwa oraz wylotu z Białegostoku w kierunku Warszawy.

Pierwsza z inwestycji jest ważna z perspektywy trasy, która poprawi komunikację Białegostoku z Łapami. W kwietniu tego roku rozpoczęły się prace na odcinku z Horodnian do Markowszczyzny, które też były dofinansowane z unijnego programu. Docelowo cała trasa, razem z drogą do Wysokiego Mazowieckiego, ma być alternatywą dla ekspresówki S8.

Budowa DW 682 do Łap dostała dofinansowanie w wysokości 171 mln zł. Trochę więcej, bo ponad 172 mln, otrzymała inwestycja polegająca na budowie wylotówki z Białegostoku w stronę Warszawy i połączenie jej z trasą S8. Projekt ten ma nazwę: Poprawa dostępności komunikacyjnej Białegostoku od trasy z Warszawy - włączenie do trasy ekspresowej S8 i przewiduje dwie duże inwestycje: rozbudowę al. Narodowych Sił Zbrojnych i al. Jana Pawła II, a także węzła drogowego w Porosłach, który połączy Trasę Generalską, al. Jana Pawła II i ósemkę. Ogłoszone zostały już nawet przetargi.

Trzeciej wybranej w konkursie inwestycji - budowie drogi Zabłudów-granica województwa - przyznano ponad 44 mln zł wsparcia.

- Wybrane 28 projektów w większości przypadków nawiązuje do przedsięwzięć realizowanych w ramach poprzedniej perspektywy finansowej i Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Stanowią one doskonałe uzupełnienie inwestycji realizowanych zarówno na poziomie krajowym (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko), jak i na poziomie regionalnych programów operacyjnych. Dzięki ich realizacji likwidujemy wąskie gardła w istniejących połączeniach miast wojewódzkich z siecią dróg krajowych, jak również tworzymy zupełnie nowe relacje z dopiero budowanymi drogami - mówi Małgorzata Oleszczk, zastępca prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, która nadzoruje Program Polska Wschodnia.
Mateusz Nowowiejski
mateusz.nowowiejski@bialystokonline.pl