Muzeum Polskiej Wódki - projekt białostockich architektów wyróżniony [WIZUALIZACJA]
Rozstrzygnięto konkurs na koncepcję wnętrza i ekspozycję pierwszego w Polsce i na świecie Muzeum Polskiej Wódki. Białostocka pracownia Meteor Architects otrzymała za swój projekt wyróżnienie.
Meteor Architects
Konkurs zorganizował Warszawski Oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich na zlecenie Agros Holding S.A., spółki z Grupy Pernod Ricard, inicjatora powstania muzeum, któremu patronuje także Stowarzyszenie Polska Wódka.
– Polska wódka to jedna z najbardziej rozpoznawalnych na świecie marek. Jedyny polski produkt globalny. Zależy nam więc, by Muzeum Polskiej Wódki stało się miejscem, gdzie w sposób nietuzinkowy pokazana zostanie historia i współczesność naszego narodowego trunku – mówi Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, patrona przedsięwzięcia.
Do udziału w konkursie wpłynęło 14 projektów. Wśród nich koncepcja białostockiej pracowni architektonicznej Meteor Architects.
Krystalicznie czysta woda - punktem odniesienia
W swojej koncepcji Muzeum Polskiej Wódki białostoccy architekci za punkt odniesienia przy poszukiwaniu formy, materiałów i rozwiązań technicznych obrali sobie podstawowy składnik wódki - krystalicznie czystą wodę. Wykorzystali w projekcie symbolikę trzech stanów skupienia wody - zmrożonej, ciekłej i lotnej.
- Budynek rektyfikacji spirytusu, w którym niegdyś mieściła się aparatura, hala odbieralników spirytusu oraz kotłownia zmienia swoje przeznaczenie i opowiada nam swoją historię. Jest miejscem ekspozycji gotowych produktów i kultowych marek - mówią członkowie zespołu Meteor Architects.
Białostoccy architekci zaproponowali wykonanie nowych elementów głównie z polerowanej stali nierdzewnej i szkła oraz wykorzystanie cegły zróżnicowanej kolorystycznie na każdym z pięter - pomalowanej na biało, czarno oraz w barwie naturalnej. Uzasadnieniem takiego podziału jest charakter poszczególnych pomieszczeń: od jasnej recepcji do przyciemnionych i kameralnych wnętrz experience room i vodka academy bar.
Autorzy koncepcji przy opracowywaniu poszczególnych etapów ekspozycji myśleli o powstawaniu więzi, spontanicznym kontakcie pomiędzy zwiedzającymi. Zastosowano w niej owalną gablotę, wokół której może stanąć kilka osób, kawiarniany stolik z interaktywną prezentacją reagującą na każdego gościa, oraz zaprojektowano strefę chillout, w której można wspólnie leżeć i oglądać prezentację nt. zagranicznej kariery polskiej wódki.
Pracownicy Meteor Architects zaprojektowali m.in. Aulę Wydziału Pedagogiki i Psychologii UwB oraz zdobyli 2. miejsce w konkursie na adaptację starej elektrowni na potrzeby Galerii Arsenał.
Muzeum Polskiej Wódki powstanie w 2017 r. w zabytkowym budynku rektyfikacji, na terenie zrewitalizowanej Warszawskiej Wytwórni Wódek Koneser. To tu produkowano marki Wyborowa czy Luksusowa.
Adrian Petelski
24@bialystokonline.pl