Most połączy województwo podlaskie z mazowieckim. Kiedy będzie gotowy?
To największa inwestycja w historii powiatu siemiatyckiego. Most w Grannem, który połączy województwa podlaskie i mazowieckie, ma strategiczne znaczenie dla komunikacji, gospodarki i turystyki na tych terenach. Jak przebiegają prace?
Cezary Rutkowski / UMWP
Roboty idą zgodnie z planem
Most na Bugu jest wspólną inwestycją sześciu samorządów: województw podlaskiego i mazowieckiego, powiatów siemiatyckiego i sokołowskiego oraz gmin Perlejewo i Jabłonna Lacka. Liderem projektu jest Powiat Siemiatycki.
Postępy w budowie przeprawy na rzece Bug sprawdzali podlascy i mazowieccy samorządowcy, w tym między innymi wicemarszałek Marek Malinowski oraz radni wojewódzcy: Karol Pilecki, Jerzy Leszczyński, Stanisław Derehajło.
– To bardzo potrzebna inwestycja i cieszę się, że jest na zaawansowanym etapie realizacji. Most ma strategiczne znaczenie. Połączy okoliczne gminy i powiaty województwa mazowieckiego z województwem podlaskim. Skróci czas dojazdu, przyczyni się do rozwoju gospodarczego tej części regionu i zwiększy ruch turystyczny – mówił Marek Malinowski.
Podczas wizytacji wicemarszałek ocenił stan dróg dojazdowych po obu stronach mostu. Zwrócił uwagę na konieczność ujednolicenia ich statusu, aby zapewnić odpowiednią jakość oraz potrzebę pozyskiwania środków na poprawę nawierzchni.
Co z drogami dojazdowymi?
Taką potrzebę dostrzega również starosta siemiatycki, który podkreślił, że dla efektywnego wykorzystania mostu niezbędne są odpowiednie drogi dojazdowe. Obecnie mają one status dróg gminnych i powiatowych.
– Sam most bez dróg łączących nie ma znaczenia. Musimy mieć do niego odpowiedni dojazd. Aby most spełniał swoją rolę i zapewniał dobre połączenie między województwami, niezbędne są odpowiedniej jakości drogi dojazdowe. Mam nadzieję, że nasze rozmowy doprowadzą do podniesienia kategorii tych dróg, co zwiększy ich użyteczność – podkreślił starosta Mariusz Cieślik.
Takiej inwestycji jeszcze tu nie było
Most ma połączyć miejscowości Granne w województwie podlaskim i Krzemień Wieś w województwie mazowieckim. To największa inwestycja w historii powiatu siemiatyckiego, o łącznym koszcie ponad 101 milionów złotych. Większość dofinansowania, bo ponad 81 milionów złotych, pochodzi z Rządowego Funduszu Wsparcia Rozwoju Dróg. Kluczowymi partnerami projektu jest Województwo Podlaskie i Mazowieckie. Każde przeznaczyło na ten cel po ponad 9 milionów złotych.
– To inwestycja niezwykle trudna zarówno technicznie, jak i logistycznie, ale efekt z pewnością wynagrodzi nam ten wysiłek. Most będzie kluczową drogą dla mieszkańców żyjących po obu stronach rzeki. Obecnie jesteśmy w ósmym miesiącu budowy, a na początku grudnia 2024 roku osiągniemy 70 proc. zaawansowania prac. W przyszłym roku pozostanie do wykonania 30 proc. Biorąc pod uwagę obecne tempo robót, nie przewiduję żadnych opóźnień. Bug bywa kapryśny, ale robimy wszystko, aby prace przebiegały bez zakłóceń – mówi Łukasz Siwek, prezes firmy Domost, wykonawca inwestycji.
Potwierdził, że pierwsi kierowcy przejadą przez most za rok, czyli w październiku 2025 roku
Most będzie miał długość 412 m i szerokość od 11,7 do 13,7 m. Po stronie podlaskiej, w powiecie siemiatyckim, powstanie droga o długości ponad 2 km, natomiast po stronie mazowieckiej, w powiecie sokołowskim, droga o długości 1,8 km. Na dojazdach zaplanowano jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu oraz utwardzone pobocza. Przewidziano także budowę ścieżek pieszo-rowerowych.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl