Most nad zalewem Siemianówka, nowe tory. Więcej towarów przejedzie przez Podlaskie
Dobiega końca modernizacja szerokotorowej linii kolejowej od granicy państwa w Siemianówce do Zabłotczyzny. Gotowe są tory i mosty, kończy się montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Prace prowadzone są także na trasie Kuźnica Białostocka – Geniusze.
PKP PLK
Na linii kolejowej granica państwa – Zabłotczyzna zakończono prace torowe. Wymieniono 20 km torów, wyremontowano most dla toru szerokiego nad Zalewem Siemianówka oraz kilkanaście innych obiektów inżynieryjnych, m.in. przepustów.
Na stacji w Siemianówce pociągi kursują po nowych torach. Kończy się montaż komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym w nastawni. Nowe urządzenia zapewnią sprawny i bezpieczny przewóz towarów. Wyposażona zostanie także nowa nastawnia na stacji Zabłotczyzna. Wzrośnie przepustowość trasy, dzięki czemu więcej towarów pojedzie koleją.
W Kuźnicy Białostockiej wykonawca buduje nowe tory. Prace są także w pobliżu terminala paliw w Sokółce.
- Zmodernizowany został 19-kilometrowy odcinek linii od granicy z Białorusią w stronę Sokółki. Remont 16 przejazdów kolejowo-drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa i usprawni przejazdy samochodów i pociągów - wylicza Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Od czerwca z przebudowanego skrzyżowania torów z drogą krajową nr 19 w Sokółce korzystają kierowcy i piesi.
Na linii Kuźnica Białostocka – Geniusze zostanie wymienionych łącznie 27 km torów. Przebudowanych lub wyremontowanych będzie 16 obiektów inżynieryjnych. Instalacja nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym zwiększy bezpieczeństwo i usprawni ruch pociągów. Dzięki inwestycji możliwe będzie przywrócenie ruchu pociągów na odcinku Sokółka – Geniusze, wyłączonym z eksploatacji od 1992 r.
Modernizacje szerokotorowych linii kolejowych w województwie podlaskim to inwestycje ważne dla usprawnienia przewozów towarowych pomiędzy Polską i Białorusią, a także pomiędzy wschodem i zachodem Europy. Po torach będzie mogło kursować więcej pociągów.
- Stacje towarowe będą mogły przyjmować i obsługiwać cięższe i dłuższe pociągi o naciskach do 245 kN/oś (25 t/oś) i do 1050 m długości - informuje Tomasz Łotowski.
Więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach i więcej korzyści dla środowiska, a także większe możliwości punktów przeładunkowych na terenie województwa.
Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. warte są ponad ponad 350 mln zł, dofinansowane są ze środków unijnych.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl