Most kolejowy w Uhowie gotowy! Pociągi wracają na tory
200 km/h i półtorej godziny z Warszawy do Białegostoku - nowe mosty nad Narwią zapewnią szybkie i bezpieczne podróże oraz sprawny przewóz towarów. To dobra wiadomość dla podróżujących koleją.
PKP PLK
Teraz jedna przeprawa, a za 3 miesiące druga
28 września pierwsze pociągi relacji Warszawa - Białystok przejechały po nowym moście kolejowym nad Narwią w Uhowie. Na razie oddano do użytku jedną z dwóch bliźniaczych kratownicowych konstrukcji, która jest największą przeprawą na podlaskim odcinku Rail Baltica. Przeprawa ta liczy prawie 200 metrów długości, zbudowano na niej tor, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
– Modernizacja odcinka Czyżew – Białystok to największa inwestycja kolejowa realizowana na Podlasiu. Mieszkańcy regionu w coraz szerszym zakresie korzystają z jej pozytywnych efektów. Rail Baltica jest projektem wielowymiarowym – ważnym w skali regionalnej, ale także jako jedna z kluczowych dróg kolejowych w Europie. Otwarcie nowego mostu nad Narwią to namacalny znak wielkich, pozytywnych zmian, jakie się dokonują na kolei – powiedział podczas uroczystego otwarcia Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Obok gotowa jest też druga przeprawa, przygotowana pod układanie toru, która ma być przekazana do eksploatacji w grudniu. Po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu niezbędnych dopuszczeń nowe mosty umożliwią szybszy przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h. Kursować będą mogły także cięższe składy towarowe o nacisku 22,5 ton/oś. Budowa realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 46 mln zł jest współfinansowana ze środków instrumentu CEF Łącząc Europę.
– Konsekwentnie modernizujemy linię Rail Baltica i zbliżamy się do osiągnięcia zakładanych rezultatów. W perspektywie są szybkie podróże z Warszawy do Białegostoku z prędkością do 200 km/h i w czasie poniżej półtorej godziny. Po gruntownie zmodernizowanej linii pojadą pociągi regionalne, a także kursy dalekobieżne i międzynarodowe. Nowoczesny most nad Narwią zapewni też bezpieczny i sprawny przewóz towarów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK S.A.
Otwarcie mostu to element większych prac – wraz z przeprawą otwarty zostanie w całości nowy tor na odcinku Łapy – Bojary – Baciuty. Podróżnym udostępniony będzie także nowo wybudowany peron w Uhowie, do którego wytyczono tymczasową drogę dojścia. Otwarcie mostu i peronu umożliwi rozpoczęcie następnego etapu robót. Wykonawca będzie budował kolejną część przejścia podziemnego, zapewniającego wygodny dostęp do kolei pieszym i rowerzystom. Powstanie drugi peron, jak również rozebrany zostanie stary most nad rzeką.
Szybkie podróże w zasięgu ręki
Jak czytamy w komunikacie PKP PLK: największa inwestycja PLK S.A. na terenie województwa podlaskiego zmienia linię Czyżew – Białystok. Na większości trasy pociągi jadą już po dwóch nowych torach. Od początku września podróżni korzystają z częściowo udostępnionych nowych peronów w Białymstoku, a lepszą dostępność kolei i dodatkowe możliwości podróży zapewnia przystanek Białystok Zielone Wzgórza. W Łapach postępują prace przy przebudowie stacji, budowie przejść podziemnych oraz bezkolizyjnych skrzyżowań. Na linii zaawansowane są budowy 19 dwupoziomowych skrzyżowań, które zastąpią przejazdy w poziomie szyn i usprawnią ruch kolejowy oraz drogowy. W najbliższym czasie do ruchu oddawane będą wiadukty w Czyżewie i Jabłoni-Dąbrowie.
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok. Jej łączna wartość to prawie 3,4 mld zł. Większość prac zakończy się w 2023 roku, a na stacji Łapy i Białystok - w 2024 roku.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl