Aktualności

Wróć

Most do remontu. Są na nim ograniczenia, bo ma uszkodzoną konstrukcję

2023-03-13 17:20:29
Most nad Bugiem w miejscowości Turna Mała przejdzie naprawę. Są już potencjalni wykonawcy. W tej chwili na liczącej ponad 70 lat konstrukcji obowiązują ograniczenia.
GDDKiA
W lutym, podczas rutynowej kontroli, służby Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zauważyły uszkodzenie liny stalowej sprężającej konstrukcję mostu ad Bugiem w Turnie Małej (gmina Siemiatycze), w ciągu drogi krajowej nr 19. 7 lutego na moście tym wprowadzono ruch wahadłowy kierowany sygnalizacją świetlną i ograniczenie prędkości do 30 km/h. Zamknięty jest pas ruchu w kierunku Lublina od strony uszkodzonej liny. Usterka ma wpływ na nośność obiektu, dlatego nie mogą nim jeździć pojazdy nienormatywne o masie przekraczającej 40 ton.

GDDKiA ma zamiar jak najszybciej naprawić nadwyrężoną konstrukcję. Ku końcowi zbliża się przetarg, w którym ma być wybrany wykonawca. Wymianą uszkodzonych elementów mostu nad Bugiem zainteresowały się dwie firmy. W przetargu ogłoszonym 16 lutego oferty złożyły VSL POLSKA oraz B4, za odpowiednio – 848 085 zł i 553 871 zł. Teraz oferty zostaną szczegółowo sprawdzone, a następnie wybrana zostanie najkorzystniejsza.

- Obie zmieściły się w naszych szacunkach. Oferty obejmują wymianę uszkodzonej liny stalowej, sprężającej konstrukcję mostu, wraz z elementami towarzyszącymi - informuje białostocki oddział GDDKiA.

Prace na moście mają zakończyć się w ciągu 110 dni od podpisania umowy, które planowane jest na kwiecień, a więc pełnej dostępności mostu trzeba spodziewać się w wakacje.

Most w Turnie Małej powstał w latach 1949-1952. Do jego budowy wykorzystano elementy stalowe pochodzące z demontażu różnych mostów, uszkodzonych w czasie II wojny światowej na terenie Polski. Ma długość 295 m i 9 przęseł.

Most w ostatnich latach był kilkukrotnie remontowany i przebudowywany. W 2001 r. wzmocniono konstrukcję stalową, wymieniono także liny sprężające przęsła kratowe z jazdą dołem (zwiększono średnicę lin z 35,5 mm na 45,5 mm i zwiększono siłę sprężającą). W kolejnych latach m.in. wymieniano bariery ochronne, urządzenia dylatacyjne nad podporami oraz nawierzchnię.

Pierwsza przeprawa przez Bug w Turnie Małej powstała już w XVI w. W 1545 r. na drodze z południa do Siemiatycz most wybudował Stanisław Tęczyński, zaufany współpracownik Zygmunta Augusta, wykonawca królewskiego aktu lokacyjnego z 1542 r. dla Siemiatycz. Tęczyński wprowadził w Siemiatyczach władze miejskie i zlecił pracę nad organizacją miasta i jego kolonizacją. Wybudowany przez niego most przez Bug doprowadził do upadku znaczenia gospodarczego Mielnika i tamtejszej przeprawy przez rzekę.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl