Pajace Ruggera Leoncavallo i Rycerskość wieśniacza Pietra Mascagniego to dzieła, które zostały napisane na konkurs ogłoszony przez mediolańskie wydawnictwo muzyczne w 1890 roku. Partytura Mascagniego zdobyła pierwsze miejsce, jednak Leoncavallo również szybko zyskał uznanie, a sukces premiery Pajaców przeszedł najśmielsze oczekiwania. Wszystko to doprowadziło do tego, że obie opery są wystawiane razem podczas jednego spektaklu. Kontynuując tę tradycję, Opera i Filharmonia Podlaska również przygotowuje się do prezentacji obu tych dzieł na scenie, pod batutą Massimiliano Caldiego i w reżyserii Michała Znanieckiego.
- Pajace i Rycerskość wieśniacza to para najczęściej pokazywana wspólnie. To swego rodzaju tradycja, żeby pokazać kompozytorów z tej samej epoki, obszaru poszukiwań, czy też samego momentu historycznego, ewolucji opery w stronę weryzmu. W obydwu dziełach jest tragedia, są emocje szargające bohaterami, uczucia. Zestawienie tych tytułów jest też ciekawe ze względu na fakt, że oba powstały na konkurs i bazują na pewnego rodzaju poszukiwaniu postaci i ich prawdy - mówił reżyser Michał Znaniecki w rozmowie z Magdaleną Sowińską.
Pajace to opera rozgrywająca się w malowniczej włoskiej wiosce i skupia się na życiu grupy artystów cyrkowych. Leoncavallo połączył w tym dziele farsę z tragedią, ukazując dramat miłosny głównych bohaterów. Rycerskość wieśniacza to z kolei opowieść o miłości, namiętnościach, zdradzie, hańbie i śmierci, osadzona w scenerii sycylijskiej wsi. Jak zapowiada reżyser, postacie z Pajaców i Rycerskości wieśniaczej zostaną umiejętnie połączone na scenie OiFP w niekonwencjonalny sposób.
Bilety są już dostępne w kasie biletowej Opery i Filharmonii Podlaskiej (ul. Odeskiej 1) oraz na stronie internetowej OiFP.
WIĘCEJ INFORMACJI: Pajace/Rycerskość wieśniacza