Aktualności

Wróć

Mieszkańcy czekali na nią od lat. Nowa kładka już gotowa

2025-02-03 19:30:01
W poniedziałek, 3 lutego, mieszkańcy Białegostoku oficjalnie zyskali nową przeprawę przez rzekę Białą. Kładka pieszo-rowerowa łącząca ulicę Jurowiecką z Włókienniczą została oddana do użytku, co znacząco ułatwi poruszanie się pieszym, rowerzystom oraz użytkownikom hulajnóg.
Dawid Gromadzki /UM
Uroczyste otwarcie inwestycji

Symboliczne przecięcie wstęgi odbyło się w obecności przedstawicieli miasta i parlamentarzystów. W wydarzeniu wzięli udział zastępca prezydenta Białegostoku Tomasz Klim, poseł na Sejm RP Krzysztof Truskolaski oraz radna Jowita Chudzik, która była inicjatorką tego projektu.

Poseł Krzysztof Truskolaski podkreślił znaczenie tej inwestycji dla mieszkańców. - Od dziś można korzystać z nowej kładki łączącej ulicę Jurowiecką z Włókienniczą. To długo wyczekiwana inwestycja, która ułatwi życie pieszym, rowerzystom i użytkownikom hulajnóg elektrycznych. Dzięki tej przeprawie nie trzeba już nadrabiać drogi przez mosty przy Galerii Jurowiecka lub rondzie św. Faustyny. Szybsze i wygodniejsze przemieszczanie się po mieście! – przekazał poseł Truskolaski.

Szczegóły techniczne i zmiany w projekcie

Chociaż roboty budowlane zakończyły się jeszcze w 2024 roku, dopiero teraz kładka została oficjalnie otwarta dla mieszkańców. Konstrukcja ma wymiary 14,3 x 5,3 metra i została zaprojektowana jako belka jednoprzęsłowa, oparta na przyczółkach. Dodatkowo powstał podwieszany chodnik na palach żelbetowych, który łączy kładkę z istniejącymi trasami pieszymi i rowerowymi. Zamontowano także nowoczesne oświetlenie, które poprawi komfort użytkowników po zmroku.

Warto zaznaczyć, że już po podpisaniu umowy z wykonawcą wprowadzono istotne zmiany w projekcie. Ostatecznie zrezygnowano z pierwotnie planowanych żelbetowych przyczółków na ławach fundamentowych, zastępując je palami wierconymi oraz przyczółkiem w formie belki żelbetowej.

O dodatkowych modyfikacjach konstrukcyjnych mówił zastępca prezydenta Białegostoku Tomasz Klim. - Dodatkowo zmieniliśmy też konstrukcję chodnika. Zamiast tradycyjnej metody wykonania, wybraliśmy i wykonaliśmy chodnik podwieszany. Wszystko to po to, żeby uchronić system korzeniowy sąsiadującego z kładką drzewa - powiedział.

Koszty i finansowanie inwestycji

Realizacja tego projektu była znaczącym wydatkiem dla miasta. Łączny koszt inwestycji, obejmujący dokumentację, roboty budowlane, opinie oraz nadzór dendrologiczny, wyniósł ponad 1 mln 73 tys. zł, z czego same prace budowlane pochłonęły ponad 1 mln 14 tys. zł.

Dzięki tej inwestycji mieszkańcy zyskali wygodniejsze i bardziej ekologiczne połączenie między dwiema częściami miasta, co wpłynie na poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych oraz rowerzystów.
MW
24@bialystokonline.pl