Miasto wprowadzi Strefę Czystego Transportu? Prezydent wyjaśnia
Radny miejski Henryk Dębowski wystosował do prezydenta miasta interpelację dotyczącą Strefy Czystego Transportu w naszym mieście. Prezydent szybko rozwiał jego obawy. Co mu odpisał?
Dawid Gromacki /UM
Białystok wprowadzi Strefę Czystego Transportu?
W swojej interpelacji radny Henryk Dębowski zwrócił uwagę na niedawno opublikowany projekt ustawy zmieniającej ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ministerstwo Klimatu zaproponowało, aby miasta z populacją przekraczającą 100 tys. mieszkańców były zobowiązane do wprowadzenia Stref Czystego Transportu, jeśli odnotowane zostanie przekroczenie dopuszczalnego rocznego poziomu zanieczyszczeń NO2. Dodatkowo, projekt przewiduje obowiązek zakupu wyłącznie zeroemisyjnych autobusów dla komunikacji miejskiej w takich miastach jak Białystok.
W związku z tym radny Dębowski zapytał, czy władze miasta zgłaszały uwagi lub komentarze do wspomnianego projektu (i jeśli tak, to kiedy i jakie były ich treść). Ponadto interesowało go, czy miasto planuje wprowadzenie Strefy Czystego Transportu.
Chciałbym zaznaczyć, że mieszkańcy Białegostoku są przeciwni wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu w mieście, ponieważ nasz transport publiczny pozostawia wiele do życzenia i nie jest na tyle atrakcyjny, aby sprostać oczekiwaniom. Ponadto, nie każdego stać na auto, które spełnia obowiązujące normy. Jako radny również podzielam ich obawy - napisał Dębowski.
Prezydent rozwiał wątpliwości
Prezydent Białegostoku, Tadeusz Truskolaski, w swojej odpowiedzi stwierdził, że obecnie miasto nie planuje wprowadzenia Strefy Czystego Transportu. Wyjaśnił, że tabor Białostockiej Komunikacji Miejskiej liczy aktualnie 267 autobusów, które spełniają obowiązujące normy emisji spalin i w związku z tym nie byłyby wykluczone z wjazdu do potencjalnej strefy.
Prezydent dodał, że zgodnie z przepisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, do roku 2028 miasto powinno dysponować flotą co najmniej 80 autobusów zeroemisyjnych. W ramach realizacji tych wymogów, Białystok planuje zakupić co najmniej 105 autobusów elektrycznych, z których 30 będzie współfinansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a pozostałe 75 autobusów zostanie sfinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Prezydent podkreślił również, że analiza kosztów i korzyści przeprowadzona w 2021 roku wykazała, że wprowadzenie autobusów elektrycznych na większą skalę jest obecnie nieopłacalne, co wpływa na decyzję miasta w tej sprawie.
Redakcja MW
24@bialystokonline.pl