Aktualności

Wróć

Media o marszałkach i marszałkowie w mediach. Który jest najpopularniejszy?

2023-04-21 10:52:18
PSMM Monitoring & More opublikował analizę podsumowującą przekaz medialny na temat marszałków wszystkich województw w Polsce. Badaniu poddano zarówno media tradycyjne, jak i profile własne marszałków w mediach społecznościowych.
Krzysztof Duszyński / UMWP
Marszałek Kosicki na 10. miejscu

Jak wynika z raportu PSMM Monitoring & More pozycja marszałków województw w mediach tradycyjnych nie pokrywa się z miarą zaangażowania osiąganą przez nich w źródłach społecznościowych. Liczba publikacji w mediach tradycyjnych (prasa i internet) jest ściśle związana z tym, co polskie media uznały za ważny temat.

Analizując liczbę artykułów, jakie ukazały się od stycznia do grudnia 2022 roku, najwięcej materiałów dotyczyło Adama Struzika (9326 publikacji), marszałka Mazowsza, który publicznie atakował rząd m.in. w sprawie braku partycypacji w kosztach utrzymania służby zdrowia, czy rosnących cen energii.

Marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki zajął 10. miejsce na 16 możliwych. Według danych, 5413 materiałów dotyczyło jego osoby. Ostatnie miejsce w rankingu zajął marszałek województwa opolskiego Andrzej Buła z wynikiem 1680.

– Działalność publiczna marszałków województw była najczęściej przedmiotem zainteresowania regionalnych portali internetowych, ale to obecność w dużych, ogólnopolskich mediach zwracała szeroką uwagę odbiorców – tłumaczy Maciej Małkowski, starszy analityk mediów w PSMM Monitoring & More.

Udział publikacji w mediach regionalnych zdecydowanie przewyższał liczbę publikacji w tytułach ogólnopolskich, jednak to one wygenerowały najwyższe zasięgi i dotarcie komunikatów do opinii publicznej.

Marszałkowie w mediach społecznościowych

Przygotowana przez PSMM Monitoring & More analiza odnosi się również do aktywności marszałków w mediach społecznościowych. Biorąc pod uwagę kwestię zaangażowania odbiorców, spośród wszystkich nazwisk wybija się profil marszałka woj. zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza, który swoją pozycję zawdzięcza dużej i zróżnicowanej aktywności – fotorelacjom z wydarzeń, konkursom, patronatom, prezentacjom lokalnych atrakcji. Pod względem ilości komentarzy na facebooku, marszałek Artur Kosicki zajmuje 5. miejsce.

Z kolei Cezary Przybylski (woj. dolnośląskie) może pochwalić się największą liczbą obserwujących. Jego aktywność w mediach społecznościowych ma miejsce codziennie i skupia się głównie na rzeczowym dokumentowaniu działalności urzędniczej marszałka – opisy spotkań oraz wydarzeń, w których uczestniczył, czy opisy podejmowanych inicjatyw.

Pod względem ilości obserwujących, Artur Kosicki zajmuje 7. miejsce wśród wszystkich 16 marszałków.

Dużą liczbę komentarzy oraz reakcji zaobserwowano na profilu Elżbiety Anny Polak (woj. lubuskie). W zeszłym roku miało to związek m.in. z udziałem marszałek w debacie na temat katastrofy ekologicznej na Odrze. Dużo emocji wywołują także inne aktywności związane z bieżącą, krajową polityką.

– Analiza medialności marszałków województw jasno wskazuje, że mamy do czynienia z dwoma modelami ich funkcjonowania w mediach. Z jednej strony możemy obserwować polityków takich jak Elżbieta Polak czy Jakub Chełstowski, którzy największe zainteresowanie opinii publicznej wzbudzali w zeszłym roku, kiedy ich działalność nawiązywała do głównego podziału politycznego w Polsce i sporów wprost z niego wynikających. Z drugiej strony widzimy samorządowców takich jak Cezary Przybylski, który umiejętnie łączy ambicje związane z polityką ogólnopolską z projektami regionalnymi. Jego efektywna komunikacja sprawia, że może pochwalić się świetnymi wskaźnikami zaangażowania w profilach społecznościowych - skomentował Michał Tkaczyszyn, Head of Sport & Public w Publicon Services.
Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl