Medal Klubu Eksportera
W piątek, w Galerii Porczyńskich w Warszawie, odbyła się II Wielka Gala Polskich Eksporterów. Tylko dwie podlaskie firmy znalazły się w gronie laureatów: Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol otrzymała medal, zaś Suempol list gratulacyjny Stowarzyszenia Klubu Eksportera.
Stowarzyszenie Klub Eksportera jest organizacją zrzeszającą polskich eksporterów ze wszystkich branż i regionów naszego kraju. Prowadzi swoją działalność od 2002 roku i utrzymuje kontakty z ponad trzema tysiącami spółek na całym terytorium Polski. Stowarzyszenie powstało z inicjatywy eksporterów, a więc jego działalność koncentruje się na ich specyficznych potrzebach. Stowarzyszenie podejmuje szereg inicjatyw promujących polski eksport; organizuje spotkania i konferencje wzbogacające wiedzę i umiejętności eksporterów. Celem nadrzędnym Stowarzyszenia jest działanie na rzecz osiągnięcia międzynarodowej konkurencyjności polskiej gospodarki. W procesie realizacji tego celu dąży do poprawy warunków dla rozwoju eksportu przez inicjowanie usprawnienia rozwiązań systemowych; udział w tworzeniu instrumentów finansowych wspierających polski eksport; promocję polskich produktów i eksporterów za granicą - we współpracy z instytucjami promocyjnymi, polskimi placówkami ekonomiczno-handlowymi i organizacjami samorządowymi. Członkowie Klubu Eksportera odnoszą wiele korzyści, wśród których warto wyróżnić reprezentowanie ich interesów w organach administracji rządowej, udzielanie informacji o rynkach zagranicznych i potencjalnych kontrahentach, czy promocję na stronie internetowej.
Raz w roku Klub podczas Wielkiej Gali przyznaje medale i listy gratulacyjne. W gronie 32 firm z całego kraju, które zostały uhonorowane medalami znalazła się też firma z Podlasia - Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol z Grajewa.
To duże wyróżnienie i docenienie naszych starań w zakresie eksportu - mówił Edmund Borawski, prezes SM Mlekpol, podczas odbierania medalu. - Uczestnictwo w tym stowarzyszeniu jest prestiżowym wyróżnieniem dla naszej spółdzielni. Mlekpol jest liczącym się eksporterem, zwłaszcza, po otwarciu rynków Unii Europejskiej. Tuż po otwarciu granic, ze względu na różnicę w poziomie cenowym serów twardych, masła, mleka i serwatki w proszku, oferta polskich towarów spotkała się z dużym zainteresowaniem unijnych odbiorców, co zaowocowało wzmożonym eksportem do krajów członkowskich podczas pierwszych miesięcy po akcesji. Na dzień dzisiejszy dysproporcje cenowe pomiędzy polskimi towarami, a oferowanymi z krajów UE mocno się zacierają. Jednak nabyte kontakty i wiedza odbiorców o oferowanej jakości i elastyczności naszej firmy, pozwalają na kontynuowanie współpracy, handel w szerokim zakresie i traktowanie produktów Mlekpolu na równi lub wyżej od pochodzących z krajów UE.
Obecnie Mlekpol to niekwestionowany lider w branży mleczarskiej w kraju. Gajewska spółdzielnia ma 35% udział w rynku mleka UHT w kraju. Ponad 30% produkcji stanowi eksport, głównie do krajów Unii Europejskiej. Na zagraniczny rynek trafiają sery, mleko w proszku, masła i serwatka w proszku. W 2004 roku wartość sprzedaży w Mlekpolu osiągnęła 1 mld. 270 mln zł. W ubiegłym roku na inwestycje wydano 40 mln zł.
Drugą firmą, która została wyróżniona jest Suempol z Bielska Podlaskiego - producent wędzonego łososia. Firma powstała w 1989 roku. Obecnie 80% produkcji bielskiego zakładu trafia na rynek niemiecki, gdzie występuje pod własną marką. Suempol znajduje się w gronie najlepszych polskich firm eksportowych.
Wyroby Suempolu charakteryzują się niepowtarzalnym smakiem, który zawdzięczają odpowiedniemu procesowi technologicznemu. Pozbawione są barwników i konserwantów. Wyroby z Suempolu sygnowane są znakiem Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii prof. Zbigniewa Religii i polecane w profilaktyce chorób serca.