W poniedziałkowy ranek, o godz. 9.00 rozpoczęły się matury. Pierwszego dnia młodzież rozwiązywała zadania z języka polskiego. Od kilku dni uczniowie na forach, w mediach społecznościowych itp. zastanawiali się, jaki temat może się w tym roku pojawić na egzaminie. Niektórzy obstawiali Lalkę Bolesława Prusa, inni podejrzewali, że będzie Przedwiośnie Stefana Żeromskiego lub coś z mitologii.
Centralna Komisja Edukacyjna już opublikowała na swojej stronie internetowej arkusz z zadaniami, które pojawiły się na dzisiejszej maturze i przykładowymi rozwiązaniami. Najwięcej emocji budził temat wypracowania, za które można dostać aż 35 punktów. Do wyboru były dwie tematy:
- Źródło nadziei w czasach trudnych dla człowieka
- Jak błędna ocena sytuacji wpływa na życie człowieka
Maturzyści w obu przypadkach musieli odwołać się do lektury obowiązkowej (wymienionej w arkuszu maturalnym), innego utworu literackiego oraz wybranych kontekstów (historycznoliterackiego, literackiego, kulturowego, biograficzne, biblijnego, mitologicznego, historycznego, religijnego, politycznego, społecznego, egzystencjalnego, filozoficznego czy politycznego). Wypracowanie musiało mieć minimum 300 wyrazów.
Maturzyści w sieci ochoczo komentowali dzisiejszy egzamin. Większość twierdziła, że był łatwy i poszło im znacznie lepiej niż się spodziewali. Także poloniści, którzy w mediach społecznościowych komentują maturę w większości uważają, że nie była zbyt skomplikowana.
Arkusze dostępne są tutaj:
Matura 2025. Arkusze i Odpowiedzi
SZCZEGÓŁOWY HRONOGRAM EGZAMINÓW:
5 maja 2025 r. (poniedziałek)
9:00 – język polski (poziom podstawowy)
6 maja 2025 r. (wtorek):
9:00 – matematyka (poziom podstawowy)
14:00 – język kaszubski (poziom rozszerzony)
14:00 – język łemkowski (poziom rozszerzony)
14:00 – język łaciński i kultura antyczna (poziom rozszerzony)
7 maja 2025 r. (środa):
9:00 – język angielski (poziom podstawowy)
9:00 – język francuski (poziom podstawowy)
9:00 – język hiszpański (poziom podstawowy)
9:00 – język niemiecki (poziom podstawowy)
9:00 – język rosyjski (poziom podstawowy)
9:00 – język włoski (poziom podstawowy)
14:00 – matematyka w języku obcym dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych (poziom podstawowy)
15:35 – geografia w języku obcym dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych (poziom rozszerzony)
8 maja 2025 r. (czwartek):
9:00 – język angielski (poziom rozszerzony)
9:00 – język angielski (poziom dwujęzyczny)
14:00 – historia muzyki (poziom rozszerzony)
9 maja 2025 r. (piątek):
9:00 – biologia (poziom rozszerzony)
14:00 – filozofia (poziom rozszerzony)
12 maja 2025 r. (poniedziałek):
9:00 – matematyka (poziom rozszerzony)
14:00 – język rosyjski (poziom rozszerzony)
14:00 – język rosyjski (poziom dwujęzyczny)
13 maja 2025 r. (wtorek):
9:00 – wiedza o społeczeństwie (poziom rozszerzony)
14:00 – język niemiecki (poziom rozszerzony)
14:00 – język niemiecki (poziom dwujęzyczny)
14 maja 2025 r. (środa):
9:00 – informatyka (poziom rozszerzony)
14:00 – historia sztuki (poziom rozszerzony)
15 maja 2025 r. (czwartek):
9:00 – geografia (poziom rozszerzony)
14:00 – języki mniejszości narodowych (poziom podstawowy)
16 maja 2025 r. (piątek):
9:00 – chemia (poziom rozszerzony)
14:00 – języki mniejszości narodowych (poziom rozszerzony)
19 maja 2025 r. (poniedziałek):
9:00 – historia (poziom rozszerzony)
14:00 – język francuski (poziom rozszerzony)
14:00 – język francuski (poziom dwujęzyczny)
20 maja 2025 r. (wtorek):
9:00 – fizyka (poziom rozszerzony)
14:00 – język hiszpański (poziom rozszerzony)
14:00 – język hiszpański (poziom dwujęzyczny)
21 maja 2025 r. (środa):
9:00 – język polski (poziom rozszerzony)
14:00 – język włoski (poziom rozszerzony)
14:00 – język włoski (poziom dwujęzyczny)
22 maja 2025 r. (czwartek):
9:00 – chemia w języku obcym dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych (poziom rozszerzony)
10:35 – fizyka w języku obcym dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych (poziom rozszerzony)
Od 9 do 24 maja 2025 r. będą odbywały się egzaminy ustne. Przeprowadzane są w szkołach zgodnie z harmonogramami, które ustalili przewodniczący zespołów egzaminacyjnych.