Magistrat zapłaci za sprzątnięcie Białegostoku
Sprzątanie ulic, chodników i przystanków oraz opróżnianie śmietniczek miejskich i dbałość o ścieżki rowerowe czy zieleń w pasach drogowych - te prace porządkowe w Białymstoku magistrat chce zlecić kilku firmom. Mają być one wybrane w rozpisanym w tym tygodniu przetargu.
E.S.
Całość prac związanych z wiosennym sprzątaniem Białegostoku podzielono na 6 części. Po pierwsze należy oczyszczać jezdnie z wpustami ściekowymi, zatoki, parkingi, pętle autobusowe i wysepki. Wlicza się w to również usuwanie pojawiających się na jezdni elementów niebezpiecznych dla ruchu: kołpaków, butelek czy puszek.
Chętni do porządkowania miasta, co 2 tygodnie, będą musieli zająć się też całą szerokością chodników, parkingów oraz przejść dla pieszych usuwając z nich piasek oraz porastające je trawy i chwasty. Mają ponadto usuwać dzikie wysypiska.
Sprzątanie ma objąć również nawierzchnie ścieżek rowerowych (około 4 razy w miesiącu), wykonywanie cięć krzewów umożliwiające bezpieczny przejazd rowerzystów (co dwa miesiące), naprawę nawierzchni nieutwardzonych ścieżek i usuwanie nalepek, plakatów czy tabliczek umieszczonych na drzewach i słupach wzdłuż nich.
Codziennie, do godz. 6 rano, mają być sprzątnięte przystanki oraz pętle i chodniki wokół nich. Obowiązkiem będzie też utrzymanie ich w czystości przez cały dzień. Także do godz. 6 rano powinny być opróżnione wszystkie śmietniczki. Wykonawcy tych robót mają ponadto przekazywać informacje o uszkodzonych i skradzionych śmietniczkach. Szóstą częścią porządkowania Białegostoku będzie koszenie traw i dbałość o zieleń urządzoną w pasach drogowych.
W razie konieczności firmy sprzątające mogą dostawać też dodatkowe zlecenia. Potrzebę poszczególnych prac będą zgłaszać im pracownicy magistratu, straż miejska, policja lub Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego.
Całe miasto zostało podzielone na 6 sektorów, a jedna firma może ubiegać się o sprzątanie w maksymalnie trzech sektorach. Co ważne, na każdy z nich powinna dysponować co najmniej 10 pracownikami. Wykonawca musi też wykazać, że w ciągu ostatnich 3 lat chociaż raz zajmował się oczyszczaniem chodników lub dróg publicznych na kwotę 100 tys. zł. Miasto szczegółowo określiło również wymogi sprzętowe dla firm sprzątających. Powinny one dysponować samochodami do szybkiego przewozu osób i sprzętu, zamiatarkami mechanicznymi, zmywarkami lub polewaczkami, kilkoma rodzajami kosiarek, ciągnikami i sprzętem do wyrównywania powierzchni.
E.S.