Aktualności

Wróć

Lotnisko w Podlaskiem będzie, ale nie wiadomo gdzie i kiedy. Są nowe koncepcje

2011-05-17 00:00:00
Nikt do tej pory nie zrezygnował z budowy lotniska regionalnego - zapewniają władze województwa. Jednak zarówno lokalizacja portu, jak i termin jego powstania w tej chwili są niewiadomą. Pojawiły się bowiem nowe pomysły na jego usytuowanie i finansowanie.
sxc.hu
Winni wykonawcy raportu

- Na skutek błędów autorów analizy i raportu oddziaływania na środowisko jesteśmy w bardzo dużym niedoczasie. To, że realizacja lotniska w tej perspektywie czasowej jest zagrożona, nie jest tajemnicą - przyznaje marszałek województwa Jarosław Dworzański jednocześnie dodając, że póki co z budowy podlaskiego aeroportu samorząd nie rezygnuje.

Lotnisko regionalne miało powstać w gminie Tykocin w okolicach wsi Saniki. Tę lokalizację, jako najlepszą spośród 7 położonych w odległości nie większej niż 35 km od Białegostoku wskazali specjaliści z konsorcjum firm Arup Ekoton. Opracowali analizę, przygotowali raport, wzięli za to 1,8 mln zł. Jak się okazało ich dokumentacja była wykonana źle i bez odpowiednich analiz, w wyniku czego Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska odrzuciła raport i tym samym prace nad lotniskiem w Sanikach stanęły.

Konsorcjum do tej pory nie odpowiedziało, czy poprawi raport tak, by spełniał wszelkie wymogi RDOŚ, czy też zwróci pieniądze i koszty, jakie poniósł samorząd przygotowując się do inwestycji w poleconej lokalizacji. Urząd Marszałkowski czeka na decyzję do końca tego tygodnia. Jeśli konsorcjum nie poprawi raportu, będzie kolejny przetarg. Jednak tak czy tak roczne badania, na których oparta jest analiza środowiskowa, będzie trzeba ponawiać.

Zamiast lotniska - drogi

We wrześniu-październiku 2012 r. nowy dokument powinien być gotowy i wówczas - korzystając z możliwości specustawy o szybkim przejęciu nieruchomości pod lotniska - jest szansa, że zdąży się z jego budową przed 2015 r. Najprawdopodobniej jednak zabraknie czasu. Stąd alternatywny pomysł przesunięcia funduszy zarezerwowanych na aeroport na budowę dróg wojewódzkich. Dzięki temu Podlaskie nie straci unijnych dofinansowań, a środki na lotnisko być może znajdą się w kolejnej perspektywie UE. Na modernizację miałyby wówczas szanse co najmniej 4 trasy: Suwałki-Bakałarzewo, Janów-Korycin, z Nowogrodu do granicy województwa oraz z Kleosina do rozwidlenia na Łapy wraz z obwodnicą Księżyna.

Marszałek już konsultował w Brukseli możliwość finansowania budowy lotniska w kolejnej transzy, przesunięcie środków na inne inwestycje transportowe i nowy wariant lokalizacji lotniska. W czerwcu poznamy stanowisko unijnych urzędników w tej sprawie.

Lotnisko w Kowalowcach?

W międzyczasie do jednego z trzech proponowanych wariantów budowy lotniska zawartych w raporcie przygotowanym przez Arup Ekoton - Chlebiotek - pojawiły się zastrzeżenia.

- Ta lokalizacja obarczona jest bardzo poważnym błędem. To strefa ograniczonego ruchu lotniczego ze względu na poruszające się w tej strefie powietrznej samoloty wojskowe stacjonujące w Nowym Dworze Mazowieckim - mówił Dworzański.

Dlatego oprócz Sanik i Topolan mówi się o wariancie, kiedyś rozważanym jako czwarty, czyli tzw. Kowalowcach (10 km na południe od granicy Białegostoku, na północ od Zabłudowa). W tej chwili, po nałożeniu na mapę 13-kilometrowych stref buforowych wokół cennych przyrodniczo obszarów Natura 2000 to jedyny teren, na którym można ulokować lotnisko. A podczas najbliższych prac przygotowawczych to właśnie kwestie ochrony przyrody będą traktowane priorytetowo.
E.S.