Aktualności

Wróć

Która droga ekspresowa jest bardziej potrzebna?

2021-05-29 08:12:31
Która droga ekspresowa jest w województwie podlaskim bardziej potrzebna? S8 czy S16? Zapytaliśmy o to czytelników.
GDDKiA
W województwie podlaskim trwa budowa fragmentów dwóch europejskich tras: Via Baltici (S61) i Via Carpathi (S19). Jesienią ubiegłego roku Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło 3 propozycje łącznika, który miałby połączyć w naszym regionie oba korytarze. Warianty te z mniejszymi bądź większymi odchyleniami prowadzą po trasie Ełk - Knyszyn (S16). Po konsultacjach społecznych pod uwagę zaczęto brać zupełnie inne rozwiązanie, a mianowicie, by obie europejskie trasy połączyć śladem ekspresowej ósemki Białystok - Suwałki.

Region właściwie podzielił się na zwolenników i przeciwników obu opcji. Zachodnie powiaty województwa optują za S16, wschód eksponuje raczej potrzebę budowy S8. Ewentualnie mówi się o konieczności budowy obu dróg. Organizacje ekologiczne wskazują zaś, że dla przyrody żaden z tych wariantów nie jest dobry. Najlepiej, by łącznik pomiędzy S61 a S19 zbudować w zupełnie nowym korytarzu: Łomża (węzeł z S61) – Zambrów (węzeł z S8) – Bielsk Podlaski (węzeł z S19), czyli drogami krajowymi nr 63 i 66.

Który wariant drogi byłby lepszy zdaniem zwykłych mieszkańców? Zapytaliśmy o to czytelników BiałystokOnline.

Co ciekawe, aż 45% osób biorących udział w sondzie uważa, że wystarczy tyle ekspresówek, ile jest. Natomiast 24% z nich ma odwrotne zdanie - trzeba wybudować obie drogi.

23% ankietowanych przyznało, że jeśli już trzeba wybierać którąś z dróg, to należałoby postawić na S8. Tylko 7% odpowiedzi wskazało jako najważniejszą potrzebę budowy drogi S16.

W sondzie oddano 1 289 głosów. Można było głosować raz z jednego IP.

Zanim powstanie któraś z tras, na pewno w najbliższych latach na ósemce zostaną wybudowane obwodnice Suchowoli, Sztabina i Augustowa. W piątek (28.05) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z Budimexem umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Sztabina. Ponad 4-kilometrowa droga będzie kosztować 140 mln zł. Prace powinny zakończyć się w drugim kwartale 2025 r. Dwa tygodnie temu podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Suchowoli (wiecej: Budowa obwodnic Suchowoli i Łomży. Jedna umowa podpisana, druga zerwana).
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl