Kultura i Rozrywka

Wróć

Kryminalna historia z Powstania Warszawskiego. Narysował ją białostoczanin

2017-01-23 16:10:05
Nowa seria komiksowa Bradl przybliżać ma postać Kazimierza Leskiego. Rysunki do niej tworzy Marek Oleksicki z Białegostoku.
materiały wydawcy
Komiks Bradl powstał na kanwie losów jednego z uczestników Powstania Warszawskiego
- Kazimierza Leskiego Bradla. As polskiego wywiadu miał tak bogaty życiorys, że własną biografię zatytułował Życie niewłaściwie urozmaicone. Przed wojną był on inżynierem w zespole budującym słynne polskie okręty ORP Orzeł i ORP Sęp, uczęszczał do szkoły lotniczej w Dęblinie i właściwie tylko jeden wypadek sprawił, że zamiast do RAF, trafił do konspiracji.

Jako szpieg pracował dla jednej z najlepszych polskich organizacji wywiadowczych - był oficerem Oddziału II Informacyjno-Wywiadowczego Komendy Głównej Armii Krajowej. Wychodził cało z każdej opresji, przedzierał się przez okupowaną Europę z fałszywymi dokumentami, wytyczał szlaki dla kurierów i wykradał najpilniej strzeżone tajemnice III Rzeszy.

Teraz został bohaterem serii komiksowej. Tworzą ją Tobiasz Piątkowski (scenariusz) i Marek Oleksicki (rysunki). Wydają - Muzeum Powstania Warszawskiego oraz Egmont Polska.

Bohater z filmowym życiorysem

Dlaczego Leski?

- Leski to postać niezwykła, o intrygującym życiorysie, który jest niemal gotowym scenariuszem filmu szpiegowskiego. Nic dziwnego zatem, że jego losy stały się inspiracją do stworzenia komiksu. Jestem przekonany, że o ważnych wydarzeniach i prawdziwych bohaterach można i należy opowiadać poprzez różnorodne gatunki czy środki wyrazu - komentuje Jan Ołdakowski, dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego.

Przypomnieć trzeba, że Muzeum Powstania Warszawskiego wraz z wydawnictwem Egmont przez kilka lat ogłaszały konkursy na komiksy inspirowane zrywem warszawiaków z 1944 r. Ich efektem były antologie pokonkursowe. Seria Bradl to kontynuacja wspólnych działań.

- Postać Bradla przypomina nam o odwadze, sprycie i inteligencji Polaków, którzy w czasie wojny potrafili stawić czoło wrogowi. Dlatego też zdecydowaliśmy się poprzez formę komiksową zaprezentować szerokiej publiczności tego wyjątkowego bohatera - dodaje dyrektor.

Nasz człowiek na pokładzie

Za scenariusz serii odpowiada Tobiasz Piątkowski, znany m.in. z serii komiksowej 48 stron.

- Od początku było jasne, że życiorys Leskiego będzie inspiracją, którą obudujemy komiksowymi motywami - przyznaje Tobiasz Piątkowski. - Nie tworzyłem dokumentu a popkulturową opowieść. Autentyczne postacie przerysowałem tak, by nadać im charakter bliższy bohaterom Dicka Tracy'ego czy Parkera. Leski, niczym rasowy zamaskowany mściciel, doczeka się nawet swojej nemezis.

Z kolei Marek Oleksicki - tworzy w Białymstoku - w ostatnich latach rysował głównie na rynek amerykański. Bradl to niejako powrót do Polski. Rysownik przyznaje, że stworzenie wizualnej warstwy opowieści o Bradlu było wyzwaniem przede wszystkim z powodu niewielkiej liczby archiwalnych zdjęć dokumentujących działania polskiego wywiadu.

- Starałem się inaczej podejść do rysowania. Uzyskać prostą, dynamiczną kreskę, mniej detalu, więcej emocji bohaterów. Największy problem miałem z realiami okupowanej Warszawy, ale mogłem liczyć na bogatą dokumentację Muzeum Powstania Warszawskiego - mówi Oleksicki.

Przyznaje też, że jest fanem komiksów Piątkowskiego i od razu spodobał mu się pomysł na serię w klimacie noir, osadzoną w realiach okupowanej Warszawy.

Noir w powstańczej Warszawie

Pierwszy tom serii miał premierę w Muzeum Powstania Warszawskiego. Jego akcja rozgrywa się w mieście sterroryzowanym przez okupanta, a jednocześnie tętniącym ukrytym życiem, z galerią barwnych, nieco przerysowanych postaci. Na tom składają się dwie opowieści: Dom pełen robaków oraz Zmartwychwstanie w Szpitalu Ujazdowskim. Fabuła komiksu jest fikcyjna, choć przedstawione wydarzenia opierają się na faktach historycznych.

- To znakomita opowieść, rewelacyjnie napisana i narysowana. Tobiasz Piątkowski i Marek Oleksicki są autorami potrafiącymi stworzyć wciągający komiks. Ich prace wyróżnia dynamiczna i precyzyjna kreska, świetne prowadzenie narracji, przemyślane kadrowanie i żywy dialog - podkreśla jej walory Tomasz Kołodziejczak, redaktor naczelny Klubu Świata Komiksu Egmont.

Pierwszy tom serii został wzbogacony o wstęp historyczny prof. Alexandry Richie, autorki książki Warszawa 1944. Tragiczne powstanie, a także szkice oraz posłowie Piątkowskiego.
Anna Dycha
anna.d@bialystokonline.pl