Krajowy Program Kolejowy (KPK) to przyjęta w tym tygodniu przez rząd lista inwestycji, które zostaną zrealizowane do 2023 r. (2025 r.).
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły pierwszy przetarg po przyjęciu KPK. We wrześniu zarządca infrastruktury, realizując Wielką Ofensywę Inwestycji Kolejowych, zamierza uruchomić postępowania łącznie za 5 mld zł - poinformował media Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przetarg na trzy linie objazdowe trasy Warszawa – Białystok otwiera też nową formułę prowadzenia inwestycji. Rozpoczęcie prac poprzedzone jest przygotowaniem alternatywnych tras objazdowych. Takie rozwiązanie zapewni sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych podczas modernizacji.
W grudniu 2015 r. pociągi wrócą na linię z Warszawy do Białegostoku. Do ukończenia modernizacji tej części Rail Baltica pozostaje jeszcze ważny odcinek między Sadownem a Białymstokiem. Zanim zacznie się realizacja tego zadania, zostanie przygotowanych 230 km lokalnych linii obwodowych: nr 36 Ostrołęka – Łapy (80 km linii jednotorowej), nr 31 Czeremcha - Siedlce (85 km linii dwutorowej) i nr 32 Czeremcha – Białystok (70 km linii jednotorowej). Po wykonaniu tych prac pociągi towarowe pojadą przez Ostrołękę lub Czeremchę i Siedlce. Przewóz ładunków będzie odbywał się płynniej, bez ograniczeń prędkości, równocześnie mniej obciążona będzie modernizowana trasa Rail Baltica, gdzie priorytet mają połączenia pasażerskie.
– Efektem prac na liniach objazdowych będzie zapewnienie sprawnej modernizacji strategicznej linii Warszawa – Białystok (Rail Baltica) oraz minimalizacje utrudnień dla przewozów pasażerskich i towarowych w czasie tej inwestycji – tłumaczy Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK.
Po zakończeniu modernizacji Rail Baltici pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 160 km/godz. Poprawi się też komfort pasażerów, którzy zyskają m.in. wygodne i funkcjonalne perony, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zwiększy się również przepustowość linii, dzięki czemu uruchomiona zostanie większa liczba połączeń.
W Krajowym Programie Kolejowym nie znalazła się jednak cała Rail Baltica. Odcinek z Białegostoku do granicy z Litwą jest dopiero na liście rezerwowej projektów.
Więcej o kolejowych inwestycjach:
Krajowy Program Kolejowy przyjęty. W Podlaskiem 11 inwestycji i Wschodnia Magistrala