Wśród wykonawców pojawią się znakomici polscy skrzypkowie: Roman Lasocki i Małgorzata Wasiucionek. Zagrają wraz z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka.
Roman Lasocki to jeden z najwybitniejszych skrzypków swojego pokolenia, który występował na najważniejszych estradach koncertowych świata. Artysta uczestniczył w renomowanych światowych festiwalach muzycznych, takich jak Festival Estival de Paris czy Warszawska Jesień. Roman Lasocki nagrał ponad dwadzieścia płyt analogowych i kompaktowych dla wytwórni polskich, niemieckich, angielskich, francuskich czy japońskich.
Natomiast Małgorzata Wasiucionek jest solistką, która koncertowała z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie, wykonując najwybitniejsze dzieła literatury skrzypcowej. Dużą częścią jej działalności artystycznej jest kameralistyka. Jest członkiem kwartetu smyczkowego Messages Quartet. Brała udział w licznych warsztatach i festiwalach pracując pod kierunkiem wybitnych artystów: Sadao Harady czy Nobuko Imai. Jest również laureatką VII oraz XIII programu stypendialnego Młoda Polska, programu zDolny Śląsk oraz innych stypendiów nadawanych przez m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Muzyka, którą zaprezentują artyści to m.in. skomponowany w 1965 roku ostatni koncert skrzypcowy Grażyny Bacewicz. Jest to wydarzenie muzyczne, w którym orkiestra, zwłaszcza w dwóch pierwszych częściach, została sprowadzona do roli tła, bez zawiązywania dramaturgicznego dialogu z instrumentem solowym, co jest zwykle domeną tradycyjnego koncertu. Grażyna Bacewicz powraca w nim do tradycyjnych form i sposobów kształtowania melodii, przy jednoczesnym zachowaniu bogatego zróżnicowania kolorystyki dźwięków.
Podczas koncertu muzycy zaprezentują także twórczość Henryka Wieniawskiego. Artysta łączy w swoich dziełach wirtuozerię skrzypka z praktyką kompozytorską. Jest także autorem utworów, które weszły na stałe do historii muzyki, tak jak Fantazja faustowska będąca wariacyjnym opracowaniem melodii z opery Faust Charlesa Gounoda. O wyjątkowości i popularności twórczości Wieniawskiego przesądza styl łączący liryzm z mistrzowskim rozmachem.
W sali koncertowej OiFP rozbrzmią także pierwsze symfonie oraz romanse Beethovena. Pochodzą one z czasu, kiedy słuch kompozytora był jeszcze w miarę sprawny. Być może przy słuchaniu I Symfonii C-dur op. 21 pojawią się wątpliwości, czy na pewno ma się kontakt z dziełem Beethovena.
Koncert odbędzie się w sobotę 19 lutego o godz. 19.00 w sali koncertowej przy ul. Podleśnej 2.
Więcej informacji znajduje się
tutaj.