Kultura i Rozrywka

Wróć

Koncert przy Podleśnej. Zabrzmi symfonia Mahlera

2019-05-30 12:58:49
W piątek (31.05) w sali koncertowej przy Podleśnej zabrzmi II Symfonia c-moll Zmartwychwstanie Gustava Mahlera.
AD
Utwór wykona Orkiestra oraz Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej z udziałem solistek, Iwony Sochy i Anny Lubańskiej, pod dyrekcją Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka.

Mahler, austriacki neoromantyk, kompozytor, dyrygent i dyrektor Opery Wiedeńskiej i Metropolitan Opera, symfonię rozumiał jako budowanie świata wszelkimi środkami dostępnych technik.
­
- Odszedł od klasycznego wzorca czteroczęściowego cyklu Haydna, Beethovena, dokonując daleko idącej syntezy środków - pisze Magdalena Gajl w programie koncertu. - Jako pierwszy godził w niej skrajne przeciwieństwa: od zmodyfikowanych form klasycznych, przez klezmerskie taneczne melodyjki, jarmarczne walczyki i salonowe walce, wojskowe i żałobne marsze, po synagogalne śpiewy, katolickie chorały i hymny. Każdy z tych muzycznych fenomenów ukazany jest w postaci krańcowej, osiągniętej przez maksymalną instrumentację.

Pierwsza część II Symfonii, Allegro maestoso, była samodzielnym utworem, poematem symfonicznym inspirowanym IV częścią Dziadów Adama Mickiewicza. Nosiła, podobnie jak u polskiego poety, tytuł Totenfeier (święto umarłych). To bogaty wachlarz marszów o różnym odcieniu emocjonalnym. Marsz jest dla Mahlera metaforą codzienności, ale w zwolnionym, namaszczonym tempie przybiera postać symbolizującą wędrówkę. Ta z kolei jest symbolem bezdomności skazanego na śmierć człowieka, ale i metaforą jego dążenia do doskonałości, wędrowania w poszukiwaniu sensu istnienia.

Jądrem II Symfonii jest najkrótsza, najbardziej krucha i kameralna część czwarta: Urlicht - praświatło (Sehr feierlich, aber schlicht - bardzo uroczyście, ale z prostotą). Tu kryje się najgłębszy sens utworu. Przechodzi w niej kompozytor od tonu żałoby do nastroju adagiów roztaczających wizje raju. Partię wokalną powierzył kompozytor altowemu głosowi kobiecemu, jakby chodziło mu o stworzenie iluzji macierzyńskiej opieki. Prosta i naiwna, ludowa w charakterze piosenka, z klezmerskim solo skrzypiec, jest lekcją dziecięcej ufności. Mówi o światełku wysyłanym przez Stwórcę. Miłość jest zbawczą siłą człowieka, świata i Kosmosu. Tak mówił Chrystus w Ewangelii, tak powtarzał po Nim, na swój sposób, Johann Wolfgang Goethe w Fauście, i wielu innych poetów. Teraz Mahler.

Początek koncertu o godz. 19.00. Portal BiałystokOnline jest patronem medialnym wydarzenia.

Zobacz też: II Symfonia c-moll Zmartwychwstanie Gustava Mahlera w OiFP
Anna Dycha
anna.d@bialystokonline.pl