Kolejowe przejście graniczne w Siemianówce wkrótce otwarte
Zakończyły się prace związane z budową infrastruktury kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce. Inwestycja przyczyni się do poprawy kontroli transportów oraz rozwoju współpracy i handlu z Białorusią.
materiały prasowe
Budowa nowoczesnego kolejowego przejścia granicznego wpłynie przede wszystkim na poprawę skuteczności działania służb celnych – liczba odprawianych jednego dnia pociągów może wzrosnąć nawet o 100%. Z pewnością wzrośnie również szczelność granic oraz bezpieczeństwo mieszkańców okolicznych miejscowości.
- Wybudowaliśmy kompleks budynków, wraz z otaczającymi je drogami wewnętrznymi, ciągami komunikacji pieszej oraz zielenią – mówi Grzegorz Pietrowski, menadżer projektu z firmy Skanska, która na zamówienie Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego wykonała inwestycję.
Realizacja inwestycji była podzielona na trzy etapy. Skanska odpowiadała za wykonanie I i III etapu.
- Przedmiot naszej realizacji objął wykonanie budynków administracyjnych straży granicznej i izby celnej, budynku kontroli fitosanitarnej i magazynowego izby celnej, a także budowę rampy rozładunkowo–rewizyjnej oraz zagospodarowanie terenu – wymienia Pietrowski.
W ramach zadania Skanska odpowiadała także za wykonanie budynku garażowego, magazynu próbek materiałów niebezpiecznych oraz kojców dla psów.
Ze względu na położenie Siemianówki - nad zalewem, w bezpośrednim sąsiedztwie Puszczy Białowieskiej - nowo wybudowane obiekty zostały tak zaprojektowane, aby zachować tradycyjną stylistykę. Zabudowa nieprzekraczająca dwóch kondygnacji, dwuspadowy kształt dachu krytego blachodachówką czy płytki klinkierowe na elewacjach powodują, że budynki zbytnio nie dominują nad naturalnym krajobrazem. Z drugiej strony, zastosowanie nowoczesnej i trwałej elewacji z płyt HPL czy rozwiązań w warstwie wykończeniowej budynków doskonale koresponduje z zaawansowaną technologią, jaką posługiwać się będzie straż graniczna, izba celna i sanepid.
Poza typowymi systemami zabezpieczeń, do ochrony granic państwa zastosowano kamerę termowizyjną. Urządzenie zamontowano na wieży antenowej na wysokości ok. 50 m. Główną zaletą kamery jest widoczność w zupełnych ciemnościach, z dużych odległości i na dużych obszarach (detekcja dla człowieka i pojazdu wynosi odpowiednio nawet do 12,5 km i 19 km).
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl