Aktualności

Wróć

Kolejny krok do przebudowy DK19 i DK66. Wojewoda wydał zezwolenie

2023-08-23 17:24:31
Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej na odcinku S19 Haćki – węzeł Bielsk Podlaski Zachód oraz na fragment DK 66. Łącznie to 11,2 km. Na tej inwestycji najbardziej skorzystają mieszkańcy Bielska Podlaskiego – podkreślał Norbert Wyrwich – dyrektor GDDKiA w Białymstoku.
Kamil Pietraszko
Mieszkańcy Bielska Podlaskiego doczekają się w ten sposób dużej obwodnicy, co z pewnością mocno ograniczy ruch, zwłaszcza samochodów ciężarowych, które obecnie licznie przejeżdżają przez ulice miasta.

- To dobry dzień dla naszego regionu, bo wypracowaliśmy jako Podlaski Urząd Wojewódzki i białostocki Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pierwszą decyzję dotyczącą budowy trasy Via Carpatia - chodzi o odcinek S19: Haćki – Węzeł Bielsk Podlaski Zachód oraz fragment DK66. Budowa S19 już trwa na odcinku Sokółka - Kuźnica, ale to będzie pierwszy fragment trasy międzynarodowej - powiedział wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Na odcinku S19 wykonawca wybuduje:

- dwa węzły drogowe: Bielsk Podlaski Północ i Bielsk Podlaski Zachód (na nim obwód drogowy wraz z budową i przebudową infrastruktury towarzyszącej),
przebuduje odcinki istniejących dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych kolidujących z drogą ekspresową S19,
- dodatkowe jezdnie zlokalizowane w pasie drogowym obsługujące przyległy teren wraz ze zjazdami,
- 2 obiekty w ciągi drogi ekspresowej, 6 obiektów nad drogą ekspresową, w ciągu dróg poprzecznych oraz obiekt do przeprowadzenia szlaku migracyjnego zwierząt ponad drogą ekspresową,
- obiekty kubaturowe Obwodu Drogowego na węźle „Bielsk Podlaski Zachód”,
- przeprowadzi rozbiórkę elementów dróg i ulic oraz infrastruktury technicznej kolidujących z budową drogi ekspresowej S19.



Z kolei prace na odcinku DK66 zakładają:

- budowę drogę krajowej nr 66 wraz z budową i przebudową infrastruktury towarzyszącej,
- przebudowę odcinków dróg gminnych kolidujących z drogą krajową nr 66, budowę dodatkowych jezdni zlokalizowanych w pasie drogowym obsługujących przyległy teren wraz z budową zjazdów,
- rozbiórkę elementów dróg i ulic oraz infrastruktury technicznej kolidujących z budową drogi krajowej nr 66.

Ponadto powstaną dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu, każda o nośności nawierzchni 11,5 t/oś. Wybudowana bądź przebudowana będzie także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.

- Planujemy, żeby w sierpniu 2025 roku można już było uzyskać pozwolenie na użytkowanie i tą drogą w sposób swobodny i płynny się poruszać - dodał dyrektor GDDKiA Oddział w Białymstoku.

Mam nadzieję, że realizacja inwestycji będzie przebiegała sprawnie, a wkrótce wydamy kolejne ZRID-y, bo pracujemy nad tym. Na jesień planujemy wydać decyzje na budowę odcinka Bielsk Podlaski Zachód - Boćki oraz Boćki - Malewice - podsumował wojewoda.

Docelowo droga S19 - łącząca położoną na granicy z Białorusią Kuźnicę i Barwinek na granicy ze Słowacją - będzie miała długość ponad 580 km, z czego w standardzie drogi ekspresowej będzie ok. 575 km. Połączy trzy największe miasta wschodniej Polski: Białystok, Lublin i Rzeszów. W większości będzie też częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, integrującego systemy transportowe wielu krajów: Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji.
Kamil Pietraszko
24@bialystokonline.pl