Kolejne sukcesy bolidu CMS-08 zespołu Cerber Motorsport. Dwa miejsca na podium w Czechach
Zespół Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej zdobył aż dwa miejsca na podium w zawodach Formuła Student w Czechach.
Politechnika Białostocka
W dniach 18-24 lipca odbyły się zawody Formula Student Czech Republic. Bolid skonstruowany przez zespół Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej. Bolid CMS-08 zdobył dwa miejsca na podium w konkurencjach dynamicznych: 1. miejsce w konkurencji Acceleration, czyli teście przyspieszenia na dystansie 75 metrów oraz 3. miejsce w konkurencji Endurance and efficiency.
W przypadku konkurencji Endurance and efficiency to jest to druga ukończona przez Cerber Motorsport wymagająca konkurencja w tym sezonie. Wcześniej bolid pokazał swoje możliwości podczas zawodów na włoskim torze w Formula SAE Italy, gdzie zajął 2. miejsce w Engineering Design Event.
Co ciekawe, w tym roku podczas zawodów w Czechach był nowy sposób prowadzenia Inspekcji Technicznej. Dzięki specjalnej aplikacji nie trzeba było czekać w kolejkach i wszystko przebiegło znacznie sprawniej.
Studenci największej uczelni technicznej po zawodach w Czechach nie mają jednak czasu na odpoczynek. Już w poniedziałek (25.07) pokażą na co ich stać podczas zawodów Formula Student Austria, które potrwają do 28 lipca. W sierpniu zmierzą się jeszcze w Formula Student EAST (08.08-12.08.2022) i Formula Student Germany 15.08-21.08.2022.
Tworzenie pojazdu zajęło 9 miesięcy
Praca nad CMS-08 trwała 9 miesięcy. W bolidzie CMS-08 studenci wprowadzili wszelkie możliwe innowacje. Samo projektowanie bolidu zajęło studentom 5 miesięcy, kolejne 4 spędzili nad przygotowaniem nowej, udoskonalonej konstrukcji pojazdu.
- Wprowadziliśmy wiele usprawnień i nowatorskich rozwiązań takich jak: aktywny system chłodzenia obszaru silnika, pokrywkę silnika redukująca opór powietrza, podłogę rozszerzoną o nowe wloty powietrza oraz splitter – przednią część podłogi - informuje Michał Gleba, student I semestru studiów II stopnia kierunku mechanika i budowa maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej i koordynator projektu bolidu CMS-08.
Bolid waży 215 kg i 100 km/h osiąga w zaledwie 3,8 sekund. Zastosowano w nim silnik Honda CBR 600 RR dostosowany do założeń projektowych. Pojazd może osiągnąć maksymalną prędkość wynoszącą 125 km/h. W konstrukcji nośnej studenci postanowili zaprojektować jednocześnie wykładanie monokoku wraz z obręczą bezpieczeństwa (laminowanie). Postanowili również zwiększyć kąt pochylenia oparcia kierowcy, by poprawić umiejscowienie środka ciężkości auta. Zmniejszona została ilość warstw, użyto też drewnianych insertów i frezowanych pianek Rohacell w miejscach krytycznych.
- Cały pakiet aerodynamiczny bolidu CMS-08 przeszedł stanowcze zmiany - podkreśla Gleba. - Przeprojektowaliśmy geometrię przedniego skrzydła i wyposażyliśmy je w autorskie profile lotnicze. Zaprojektowaliśmy nowatorskie rozwiązanie chłodzenia hamulców poprawiające również przepływ powietrza otaczającego koło. Nowe profile lotnicze w tylnym skrzydle bolidu pozwoliły nam poprawić wydajność tego elementu pod względem generowanej siły docisku.
Zespół Cerber Motorsport działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club funkcjonuje na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Organizacja powstała w listopadzie 2011 roku, za sprawą 17 studentów, pasjonatów motoryzacji. Na przestrzeni lat ponad 200 osób pracowało nad ośmioma generacjami bolidów CMS. Dzisiaj zespół liczy 31 osób i jest podzielony na 6 podzespołów: Aerodynamika, Elektronika, Zawieszenie, Silnik i Napęd, Konstrukcja Nośna, Marketing.
Justyna Fiedoruk
justyna.f@bialystokonline.pl