Kolejna nagroda dla Teatru Wierszalin. Tym razem publiczności
Spektakl Wykład Teatru Wierszalin z Supraśla otrzymał nagrodę publiczności podczas 44. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / Klasyka Żywa.
Teatr Wierszalin/FB
Nagroda od widzów
Wykład jest próbą znalezienia teatralnego języka dla Ksiąg narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego Adama Mickiewicza. W zamierzeniu twórców przedstawienia stanowi swoiste domknięcie Dziadów. Gustaw-Konrad, który w ostatniej scenie Nocy Drugiej wierszalińskich Dziadów rusza w drogę, w Wykładzie przyjmuje, graną przez Rafała Gąsowskiego, postać Pielgrzyma, który głosi swoje ewangeliczne słowo do współbraci, takich jak on, wędrowców. Pielgrzymi wędrują w poszukiwaniu ziemi świętej - ojczyzny wolnej. Prologiem tej wędrówki jest fragment pierwszego wykładu Adama Mickiewicza wygłoszonego w Collège de France.
Spektakl wyreżyserował Piotr Tomaszuk, on także odpowiada za scenariusz. Scenografię i projekcje multimedialne przygotował Mateusz Kasprzak. Ilustracja muzyczna jest autorstwa Adriana Jakuć-Łukaszewicza i Piotra Tomaszuka. Przedstawienie miało swoją premierę 30 grudnia 2018 roku.
Kto najlepszy?
Główną nagrodę Opolskich Konfrontacji Teatralnych otrzymał spektakl Beniowski. Ballada bez bohatera w reżyserii Małgorzaty Warsickiej z Teatru Nowego w Poznaniu. Twórcy z Poznania otrzymali także nagrody za adaptację i muzykę.
Dwie równorzędne nagrody aktorskie zostały przyznane Annie Mierzwie za rolę Telimeny w spektaklu Pan Tadeusz, czyli Ostatni Zajazd na Litwie w reżyserii Mikołaja Grabowskiego z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu i Magdalenie Gorzelańczyk za rolę Jadwigi w spektaklu Śmierć białej pończochy w reżyserii Adama Orzechowskiego z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.
Jury konkursu w składzie: Ewelina Pietrowiak (przewodnicząca), Tadeusz Kornaś, Wojciech Tomczyk, Artur Tyszkiewicz, Jacek Wakar przyznało nagrody po obejrzeniu 7 przedstawień konkursowych.
44. Opolskie Konfrontacje Teatralne / Klasyka Żywa to najważniejsze i największe wydarzenie, podczas którego ocenie jurorów poddawane są teatralne realizacje klasycznych tekstów. W tym roku OKT trwały sześć dni, a widzowie mogli w tym czasie nie tylko zobaczyć najlepsze w ubiegłym roku inscenizacje dzieł polskich klasyków, ale także wziąć udział w spotkaniach i rozmowach z artystami oraz w licznych wydarzeniach towarzyszących.
Opolskie Konfrontacje Teatralne organizowane są przez Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego (który jest dodatkowo koordynatorem konkursu Klasyka Żywa) we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Anna Dycha
anna.d@bialystokonline.pl