Kolej na Podlaskie. Nowy Jedwabny Szlak szansą dla województwa podlaskiego?
Władze Urzędu Marszałkowskiego, chcą by do 2030 r. znacząco podniosła się atrakcyjność gospodarcza regionu. Ma się to stać m.in. poprzez Nowy Jedwabny Szlak, który jest jedną z najważniejszych globalnych inicjatyw.
Malwina Witkowska
Podlaskie na Nowym Jedwabnym Szlaku
Województwo Podlaskie łączy siły z Polskim Stowarzyszeniem Menedżerów Logistyki i Zakupów, aby wspólnie rozpocząć inicjatywę Kolej na Polskę - Kolej na Podlaskie. Pierwszym jego elementem jest seminarium, które odbędzie się w poniedziałek (28.06) w budynku Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.
- W czasie debaty odbędzie się dyskusja na temat, jak istotnym regionem jest województwo podlaskie. Jest on korzystnie położony z punktu widzenia europejskiego - swierdza Paweł Wnukowski, radny sejmiku województwa podlaskiego.
Dodaje, że to dzięki środkom z funduszy europejskich zmodernizowano linie kolejowe przystosowujące je do przyjęcia towarów, które będą płynęły z Azji a także z Europy w drugą stronę.
- Możemy stać się istotnym regionem, który będzie widoczny nie tylko z punktu widzenia naszego kraju, ale także z Europy, gdzie mogłyby zostać ulokowane centra logistyczne. Dzięki temu, mógłby się odbywać rozwój, mający na celu podniesienie rangi naszego województwa. Wspólnie z przedsiębiorcami będziemy rozmawiać na temat, co jest jeszcze potrzebne, aby do 2030 r. rozwój podniósł atrakcyjność gospodarczą regionu - mówi Paweł Wnukowski.
Co do ogromnych szans na odegranie znaczącej roli przez województwo podlaskie na Nowym Szlaku Jedwabnym nie ma wątpliwości Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki i Zakupów realizujące projekt Kolej na Polskę.
- Projekt toczy się wokół Nowego Szlaku Jedwabnego, szczególnie pomiędzy Dalekim Wschodem, a Unią Europejską. Ma on za zadanie zintegrować, jak najbardziej nasze środowisko biznesowe i logistyczne. Następnie rozpocząć dialog i współpracę ze spółkami skarbu państwa, ale przede wszystkim z administracją samorządową, tak żebyśmy byli w stanie wypracować jedno, skoordynowane stanowisko - podkreśla Teodor Kula, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i Zakupów.
Wpływ pandemii
Nowy Jedwabny Szlak to aktualnie jedna z najważniejszych globalnych inicjatyw gospodarczych.
- Osiem lat temu została ogłoszona inicjatywa Pasu i Szlaka, czyli tzw. Jedwabny Szlak. Nie wierzyłem, że to tak szybko się rozwinie i dzisiaj potok towarów, który płynie z Azji do Europy i z Europy do Azji rośnie w tempie 10 proc. rocznie - informuje Mariusz Dąbrowski, dyrektor biura obsługi inwestora i promocji gospodarczej.
Uważa, że pandemia miała duży wpływ na przyspieszenie rozwoju.
- Pandemia spowodowała, że zostały zakorkowane porty morskie, były problemy w portach lotniczych, więc inwestorzy i przedsiębiorcy zaczęli szukać alternatyw w postaci szlaków kolejowych - mówi dyrektor.
Dodaje, że potrzeby rynku rosną dużo szybciej niż możliwości infrastruktury i zdolności administracji lokalnych, z czym trzeba także się liczyć.
- Inwestorzy pytają m.in. o przejścia graniczne w Siemianówce. Choć przede wszystkim zainteresowani są Sokółką, która póki co musi się uporać z planami zagospodarowania przestrzennego - informuje Dąbrowski.
Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl