Aktualności

Wróć

Koalicja Obywatelska prezentuje swój Sześciopak dla regionu

2019-09-30 18:47:25
Podlaska Koalicja Obywatelska zaprezentowała w poniedziałek (30.09) propozycje programowe dla województwa podlaskiego. To już kolejny sześciopak - tym razem dla regionu.
Joanna Skarżyńska
Koalicja Obywatelska już wcześniej przedstawiła pakiet 6 zadań w Białymstoku. Teraz przyszedł czas na propozycje dla całego regionu, które mają zostać zrealizowane, gdy partia wygra wybory parlamentarne. Postulaty to:

- otwarcie na Wschód,
- otwarcie komunikacyjne regionu,
- dobre miejsca pracy,
- wsparcie dla podlaskiej wsi i rolnictwa,
- inwestycje w turystykę,
- kolej na Łomżę.

- Program zawiera najważniejsze postulaty, które mają sprawić, aby nasz region był lepiej skomunikowany, zamożniejszy, by lepiej się tu po prostu żyło - mówi lider listy KO do sejmu w województwie podlaskim Robert Tyszkiewicz.

Ruch bezwizowy z Białorusią i budowa autostrad

Pierwszy z punktów dotyczy wiz zakupowych dla Białorusinów, które zostały zlikwidowane w styczniu. Lider Podlaskiej listy do sejmu, po ewentualnej wygranej wyborów parlamentarnych przez KO, obiecuje ich przywrócenie.

- Odczuwają to bardzo mocno białostoccy i podlascy przedsiębiorcy. Odczuwamy to wszyscy w naszych portfelach, bo Białorusini w dobrym czasie dokonywali rocznie zakupów na kwotę około miliarda złotych - dodaje.

Politycy chcą doprowadzić do wdrożenia umowy o małym ruchu granicznym, która miałaby umożliwić podróż bez wiz dla około 2 mln ludzi po obu stronach granicy. Tyszkiewicz obiecuje także rozpoczęcie rozmów z Komisją Europejską na temat wprowadzenia zasady ruchu bezwizowego z Białorusią.

Jeżeli chodzi o otwarcie komunikacyjne regionu, Koalicja Obywatelska chce niezwłocznie rozpocząć budowę S19, a także zbudować S8 do Augustowa i poprowadzić inwestycji Rail Baltica. Zbigniew Nikitorowicz, kandydat do senatu RP, ma nadzieję na uruchomienie pasa startowego i że wygrana w jesiennych wyborach sprawi, że w Białymstoku zacznie funkcjonować lotnisko.

Wsparcie dla przedsiębiorców i rolnictwa

Podlascy kandydaci obiecują wsparcie dla przedsiębiorców, m.in. ulgi w przypadku rozwijania inwestycji, finansowania w rozwój firm, zmniejszenie ZUS-u, zmniejszenie PIT-u.

- Takie narzędzia finansowe są niezbędne, żeby były tworzone miejsca pracy – dodaje Bożena Zwolińska, wiceburmistrz Bielska Podlaskiego.

Andrzej Raś, były radny wojewódzki, na spotkaniu przedstawił, że dewiza koalicji to 32 mld euro z Unii Europejskiej dla rozwoju podlaskiej wsi. Podkreślił również, że nie ma ubóstwa na polskich wsiach. Ze względu na zmiany klimatyczne w propozycjach jest także stworzenie funduszu klęskowego oraz walka z ASF, z chorobami zwierząt. Połączenie tych dwóch funduszy miałoby spowodować szybsze wypłacenie pieniędzy rolnikom, którzy zostaną poszkodowani. Politycy proponują zwiększenie w nawodnieniu gruntów małej retencji z 5% do 15%. Wsparcie ma być obecne w przypadku budowy studni głębinowych, a także w zatrzymaniu opadów wód deszczowych oraz dla młodych rolników, małych i średnich gospodarstw.

Inwestycja w dziedzictwo regionu i kolej na Łomżę

Omówiono także plan inwestycji w duże infrastruktury, m.in. Kanał Augustowski, a także rzeki: Czarna Hańcza, Rospuda, Szeszupa, Marycha, Narew i Biebrza.

- Również mam tu na względzie, by inwestować w gospodarstwa agroturystyczne, które są naszą wizytówką regionu, wraz ze swoim produktem regionalnym, spożywczym. Tu oni też muszą mieć wsparcie, jeżeli chodzi o infrastrukturę, ale przede wszystkim o odnawialne źródła energii. By to powietrze, które jest w naszym województwie, było czyste i zachęcało do przyjazdu jak największą rzeszę turystów – mówi poseł Bożena Kamińska, dodając, że chce, aby powrócił program Puszczy Białowieskiej opiewający na 150 mln zł, w którym do wszystkich gmin z powiatu hajnowskiego miały trafić pieniądze.

Łomżyński radny Maciej Borysewicz uważa, że pomysł kolej na Łomżę zwraca uwagę na te części naszego regionu, które rozwijają się wolniej, m.in. Łomżę. Ostatni postulat Koalicji wiąże się z przywróceniem kolei pasażerskiej w byłym mieście wojewódzkim. Chodzi o przesunięcie pieniędzy, które były wcześniej zagwarantowane na remont torowiska i spowodowanie, że trasa Ostrołęka - Łapy będzie przywrócona.
Joanna Skarżyńska
24@bialystokonline.pl