Kładka podzieliła mieszkańców
Temat kładki nad torami przy wieży ciśnień w Łapach od długiego czasu budził wiele kontrowersji. 23 września burmistrz Łap Krzysztof Gołaszewski powiadomił mieszkańców o pozostawieniu jej. Jak wówczas pisał, kładka nad torami w gminie Łapy zostanie i nikt jej nie zlikwiduje do czasu wybudowania przejścia podziemnego lub innego rozwiązania dogodnego dla naszych mieszkańców na czas budowy pomimo pierwotnych planów PKP.
Teraz jednak pojawił się nowy komunikat, którego treść brzmi następująco:
W związku z konieczną rozbiórką kładki nad torami na stacji Łapy wykonawca PKP PLK SA informuje, że od poniedziałku (30.10) od godz. 9.00 zostanie wyznaczone tymczasowe przejście dla pieszych przez torowisko.
Kładka nad torami zostanie zamknięta dla ruchu. Do czasu wybudowania w tym miejscu przejścia podziemnego ruch pieszych będzie odbywał się w wyznaczonym miejscu w okolicy likwidowanej kładki.
Wejście na tymczasowe przejście od strony ul. Sikorskiego będzie prowadziło między blokami nr 9 i nr 13 z dojściem przez torowisko na ul. ppłk. St. Nilskiego-Łapińskiego.
Mieszkańcy są w tej kwestii podzieleni. Jedni się cieszą, że nie będą już musieli wchodzić na schody i schodzić, bo tymczasowe przejście ich nie posiada, inni zaś zarzucają burmistrzowi, że wrześniowe zapewnienia były jedynie kiełbasą wyborczą. Nie do końca jest to prawdą, bowiem jak pisał Gołaszewski, kładka miała zostać albo do czasu wybudowania przejścia podziemnego, albo innego, dogodnego rozwiązania. I takie właśnie znaleziono. Nowe przejście zastępcze znajduje się tuż obok.
Most w Uhowie gotowy
Od końca września pociągi relacji Warszawa - Białystok jeżdżą już po nowym moście kolejowym nad Narwią w Uhowie. Na razie oddano do użytku jedną z dwóch bliźniaczych kratownicowych konstrukcji, która jest największą przeprawą na podlaskim odcinku Rail Baltica. Przeprawa ta liczy prawie 200 metrów długości, zbudowano na niej tor, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Obok gotowa jest też druga przeprawa, przygotowana pod układanie toru, która ma być przekazana do eksploatacji w grudniu. Po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu niezbędnych dopuszczeń nowe mosty umożliwią szybszy przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h. Kursować będą mogły także cięższe składy towarowe o nacisku 22,5 ton/oś. Budowa realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 46 mln zł jest współfinansowana ze środków instrumentu CEF Łącząc Europę.
Otwarcie mostu to element większych prac – wraz z przeprawą otwarty zostanie w całości nowy tor na odcinku Łapy – Bojary – Baciuty. Podróżnym udostępniony będzie także nowo wybudowany peron w Uhowie, do którego wytyczono tymczasową drogę dojścia. Otwarcie mostu i peronu umożliwi rozpoczęcie następnego etapu robót. Wykonawca będzie budował kolejną część przejścia podziemnego, zapewniającego wygodny dostęp do kolei pieszym i rowerzystom. Powstanie drugi peron, jak również rozebrany zostanie stary most nad rzeką.
Szczegóły:
Most kolejowy w Uhowie gotowy! Pociągi wracają na tory
Będzie nowy dworzec kolejowy
Wiadomo również, że do 2026 roku w Łapach stanie nowoczesny dworzec kolejowy o powierzchni 200 metrów kwadratowych, łączący w sobie obsługę podróżnych i usługi przeznaczone dla mieszkańców, budowany w formule indywidualnego Innowacyjnego Dworca Systemowego.
Będzie się składał z trzech części połączonych, jak we wszystkich IDS-ach, wspólnym zadaszeniem:
- zachodnie skrzydło to przestrzeń obsługi podróżnych, z holem/poczekalnią, kasami biletowymi oraz toaletami,
- wschodnie skrzydło zostanie zaadaptowane na dwa lokale przeznaczone dla samorządu o powierzchni łącznej przeszło 70 metrów kwadratowych, które będzie można łączyć lub dzielić w zależności od aktualnych potrzeb,
- w części środkowej zaplanowano zadaszoną i otwartą poczekalnię letnią z ławkami, zielenią oraz stojakami rowerowymi.
Szczegóły:
Udało się! Po wielu latach Łapy będą miały nowy dworzec
Łapy zamykają drogę na cztery miesiące
Przypominamy również o utrudnieniach drogowych w Łapach, gdzie wykonawca - firma BBGM Sp. z o.o. w Sowlanach - zaczął przebudowę ulicy Długiej.
Nowa nawierzchnia jezdni z betonowej kostki brukowej powstanie na 216-metrowym odcinku ulicy Długiej - od ulicy Cmentarnej do ulicy 3 Maja. Dodatkowo zostanie tam ułożony chodnik, o który od dawna zabiegali mieszkańcy.
Zgodnie z umową prace mają się zakończyć za cztery miesiące. Wartość zamówienia wynosi 577 tysięcy złotych i w całości zostanie pokryta ze środków własnych gminy.